Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthesizers.com -analog modulsynth

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-08 10:17

Wohoo min bild blev vald till Synthesizers.com kalender 2009. Det är första bilden med en närbild av logo-panelen. Byggde om .COM:en lite så att synthesizers.com panelen syns

Synthesizers.com  ---  Calendar 2009

Mvh
Demokid

Fungerar multiples bara åt ena hållet, att fördela en signal åt 3-7 utgångar? Går det inte att samla tre signaler till en utgång?
Någon som har använt The Lunar Experience till .com? Trigger-sequencern tycks lite rolig och jag tolkar det som att de är designade för att passa .com-system.

Nej det är inte lämpligt att använda multiplar som mixrar, någon som är mer elektriskt bevandrad än jag får dock svara på varför

Okej, kanske byta någon multiples mot en fyrkanalsmixer då. Fler frågor:
-Fungerar Minimoogens Low output för att styra ett system? M.a.o., kan jag slippa midi-modulen med hjälp av min Minimoog (model D). Helst skulle jag vilja ha en mindre klaviatur (37, 44 tangenter) med c/v gate, men sådan går väl inte att uppbringa utan fenomenal tur.
-Såg något om att använda flera vågformer i oscillatorerna (Q106), att trycka in ytterligare patchkablar i fler än en av vågformsutgångarna. Är det för att låta oscillatorn dubbelarbeta?

Med en Minimoogs utgångar kan du inte få nan pitchinformation, bara så du har koll på det. Det kan gå med en pitch to voltage omvandlade men de brukar var dåliga och .com har ingen. Så tä med midimodulen eller skaffa annan.

Oscillatorerna spottar alltid ut alla sina vagformer så det ar bara att blanda som man vill, jag förstår inte riktigt vad du vill veta.

Okej, bara att bita i den sura midi-modulen då.
Angående oscillatornerna: Kan jag t.ex. använda både triangle- och saw-outputs från en oscillator, i stället för två oscillatorer? Kanske en löjlig tanke, men vad blir skillnaden?

Med två oscillatorer kan du ju tex stämma tonerna i olika höjd, bara som ett trivialt exempel.

Jo ,det är klart. Har suttit dubbelvikt över min Minimoog mycket den senaste tiden och är nog präglad av den. Tre oscillatorer, varav jag ofta har en lite snedstämd för fetmans skull. Om jag i stället haft två dotcom-oscillatorer skulle jag ha testat en med dubbla utgångar (sågtand och triangel) och en snedstämd med bara en utgång (triangel). Det blir ungefär som med Minimoogen, men skulle det fungera lika bra - tappar jag något på vägen?
För att gå ännu längre: Jag vill ha puls, sågtand och triangel - inget snedstämt och allt i samma tonhöjd. Skulle det då räcka med en oscillator?

Ursprungligen av Putte P:

För att gå ännu längre: Jag vill ha puls, sågtand och triangel - inget snedstämt och allt i samma tonhöjd. Skulle det då räcka med en oscillator?

Japp.

Men däremot skulle jag nog rekommendera att ett par separata oscillatorer ändå, för att kunna göra FM, synk, annan audioratemodulering, osv.

Absolut! Jag skissar på ett hemsnidat 22-kabinett med fyra oscillatorer. Jag snålar alltså inte på dem, men var nyfiken på hur det fungerar att använda flera utgångar.
Finns för övrigt någon som kan berätta lite om signalprocessorns (Q125) funktioner och användbarhet.?

Q125 är en jäkligt användbar manick, man kan ha den till massor av saker. Jag använder den ofta som fast spänningsreferens till olika saker men inverteringsfunktionen och skalningen i den övre delen (till 200%) är riktigt användbara de också. Så en sån skulle jag defintivt rekommendera!

Bra att du tar fyra VCO'er, eftersom de ju dubblar som LFO'er så går det åt. Jag har 5 i ett 56-spacesystem (även om inte alla 56 platserna är fyllda) och de tar alltid slut.

Eftersom dollarn inte tillåter några inköp kan jag lika gärna ösa på med den uppsättning jag filurar över. Vad tror ni om följande:
1 Q137 power interface
1 Q104 MIDI interface
1 Q105 slew limiter
1 Q124 multiples
4 Q106 oscillator
1 Q107 filter
1 Q150 ladder filter
2 Q108 VCA
3 Q109 env. generator
1 Q112 4ch mixer

Q137 kanske hamnar på baksidan och då finns en plats ledig, kanske för en Q125?
Tanken är att lira med denna live m.h.a. en enklare MIDI-klaviatur, men att så småningom också bygga ut med en 22-låda till. Då ska en Q960, två oscillatorer och ett filter med - minst.
Vad spörs om detta ute på forumet?

Jag säger som vanligt: Skit i midimodulen, ladderfiltret och 4ch mixern. Skaffa 8ch mixern och Q117 SnH istället och ta en Q141 VCO Aid eller Q110 Noise, det tar samma plats. Q137 är the shit och ska sitta på baksidan, meningslöst att ha den synlig. Då behöver du inte välja mellan Q141 och Q110. Ladderfiltret låter helruttet enligt mig, vill du absolut ha Moogfilter så skaffa en Moogerfoogerpedal så får du en skön envelopeföljare också, den låter rätt och mycket saftigare än .com. Vill du ha 24dB-filter i din .com rekommenderar jag modulerna från STG http://stgsoundlabs.com/ om du kan få tag i dem från någon annan än han för han tar ungefär 10 månader på sig att leverera

Men! Det jag säger är bara min smak, don efter person och allt sån't där. Bor du i mälardalsregionen kan du få komma över och provpatcha lite hos mig så du vet vad du ger dig in på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-17 10:18

Jag tycker Q150 låter riktigt bra och använder det ofta (hör på Puppets lilla lek i tråden Synthfilmer på youtube), dock inspelat med crappy mobiltelefon. Klart att Q150 inte låter Moog (och då Minimoog eller Moog Modular)... helt andra grejer lixom samma som Voyager inte låter Model D.
Jag har "jumprat" bort funktionen som gör att Q150 behåller basen även fast man vrider på resonance... det är inte moog eller Prophet m.m.. Sedan är det viktigt att inte ha för hög input in i filteren för att få mer resonance kräm.
Jag har även STG Post-Lawsuit Lowpass Filter. Det låter väldigt krämigt men inte lika tight som Q150. Myclet bra på leads och sånt men basar... nä då blir det Q150.

Mvh
Demokid

Diskussionerna vi haft tidigare gör klart att jag inte har så mycket val i fråga om MIDI-interface.
Som sagt, Q137 hamnar förmodligen på baksidan och då finns utrymme för 8-kanalers mixer i stället.
SnH, oscillator-aid och noice-generator är inte riktigt min stil. Möjligen kan en SnH få plats när jag börjar avancera till vulgärt stort system. Kan förstå att osc-aid är skönt för oss som lirar live, men om jag inte tyckt om att krana-vrida-trycka skulle jag fortsatt med blockflöjt efter lågstadiet - inte gått in i analogsyntbranschen.
Enligt planen ska både Q107 och Q150 få plats, så den helgarderingen borde avsluta eventuella filterkonflikter för min del.

Ursprungligen av Putte P:

Diskussionerna vi haft tidigare gör klart att jag inte har så mycket val i fråga om MIDI-interface.

Jag bläddrade bakåt lite men förstår faktiskt inte varför. Visst är det smutt att ha modulen i samma system men den är så rutten att det bara känns fånigt. En Doepfer MCV4 är bättre och kostar kanske till och med mindre nu när dollarn är så dyr (orkar inte räkna så slå mig på fingrarna om ni vill )

Ursprungligen av Putte P:

Kan förstå att osc-aid är skönt för oss som lirar live, men om jag inte tyckt om att krana-vrida-trycka skulle jag fortsatt med blockflöjt efter lågstadiet - inte gått in i analogsyntbranschen.

Öh? Jag tror du tänker på CRS-modden till VCO'erna som ger dem mer stabilitet i oktavswitchen. Osc Aid, modul Q141, ger dig mer patchmöjligheter, inte mindre. Eller tänkte du kanske på Q146 Normalization? Den ser inte jag stor nytta med.
I vilket fall som helst är Q141 cool, softsync ftw! Och den undre delen är också jäkligt användbar.

Ursprungligen av Putte P:

Enligt planen ska både Q107 och Q150 få plats, så den helgarderingen borde avsluta eventuella filterkonflikter för min del.

Så länge du gillar Q150 vilket jag alltså inte gör. Jag hade bägge men det avslutade inte min filterkonflikt.

Jag är helt insnöad på dotcom-modulerna. Det finns säkert fördelar med alla märken, men det är de jag ska ha. C/V-gate saknar jag på övriga apparater, så MIDI får det bli. Kanske kan jag stoppa Q104:an på baksidan också. Det har ju fungerat för MIDI i drygt 25 år. Det blir ytterligare en plats att fylla...
Q104:an får mycket skäll. Bortsett tillkortakommanden i kanal-antalet, varför är den så kass?
Förmodligen har jag inte greppat Q141:s alla funktioner, men tro ändå att jag klarar mig utan - åtminstone i första skedet. När jag läser dotcoms hemsida tycks det också som att varje Q106:a behöver varsin aid och det blir det intet av. Annars kan det vara något att diskutera inför kabinett nr 2, men det dröjer i takt med att dollarn gäckar oss. Tipsa gärna mig om vad Q141 kan göra utöver snabbval av vågform + den extra vågformen, så kanske jag omvärderar det hela.

Q104 på baksidan var en bra idé, då kan du dra fram kablar bara, smart. Det är just det att den bara tar en kanal som är det sugiga samt att man inte kan ställa om den för annan karaktäristik eller annan trig (vilket ju inte behövs inom ett .com medges men ändå).

Nej en Q141 till varje VCO är inget jag rekommenderar men till en på fyra tycker jag det kan passa. Dels är det praktiskt med de strypta plus och minusutgånarna eftersom du kan modulera inverterat exakt lika mycket. Säg att du t.ex. har två VCA'er, om den ena moduleras upp lika mycket som den andra ned kommer du att få snygg panorering. Eller två Q107 filter för den delen, det blir snyggt det också. Sen har den soft sync vilket jag tycker är mycket trevligt och ett perfekt komplement och verktyg för lite mer intressanta ljud än normala synthblipp.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-03-18 15:40

Förutom 25% moms på dotcom prylarna + ev fraktkostnaden,
är det enbart 250 kr tullavgift som anges i början av denna tråd?
Har ju gått några år...

Sugen trots dollarkursen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 16:24

Du åker på 3% tull på totalbeloppet(pris + frakt), sedan läggs det 25% moms på den totalsumman. Det tillkommer också en fast avgift på någon hundralapp.

Dollarn är på väg ner nu så det blir bara billigare och billigare.

Jag har förresten funderat på att sälja av några .com-moduler jag inte använder, jag kan göra en lista om det är något du skulle vara intresserad av.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-03-18 21:13

Just det, det har hänt en del med dollarn under dagen... Gött !
Och du har PM Frebrik !

Okej, lite ändringar:
1 Q137 power interface och 1 Q104 MIDI interface på baksidan av kabinettet

Trasslet med Q104 är att det ska patschas ut från den också. Förmodligen sladdas det i allmänhet likadant, men ändå blir det lite udda att led kablaget runt kabinettet. Lösningar?

1 Q105 slew limiter
1 Q124 multiples
4 Q106 oscillator
1 Q107 filter
1 Q150 ladder filter
2 Q108 VCA
3 Q109 env. generator
1 Q113 8ch mixer

Vad sägs nu då? Borde bli plats kvar, kanske en Q130 clipper/rectifier?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-19 16:30

Q130 är kul men jag tycker Q147 Distributor är en användbar modul... t.ex. ta velocity ut ifrån Q104:an och patch in i Q147. Sedan kan du enkelt ställa hur mycket velocity ska styra olika funktioner. Man behöver inte blanda in mixern lixom.
Eller så sparar du den sista platsen till nått annat... kanske en modul ifrån COTK eller STG

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-19 16:31

Ja just det som stryph säger "Q125 är en jäkligt användbar manick, man kan ha den till massor av saker." Jag har tre Q125 och dom går åt

Har funderat en del på Q147:an. Först verkade den bra att ha, men så fick jag höra att den var grovt överskattad. MIDI:t hamnar på framsidan i alla fall, så det blir svårt att tränga in en Distributor.
Q125:an ser inte ut att komma med i nuläget. 8-kanalaren skuffar undan den, tycks det, men jag vill gärna den i stället för en fyrakanals mixer. Måste tänka lite på behoven inför kabinett 2 också.
Kanske skulle bygga ett kabinett med 24 platser, så löser sig det mesta, men jag vet hur det slutar. Det bygger på med fler moduler och strax har jag ett 44-kabinett. Puh!

Q147 är väldigt användbar tycker jag, har den nog med i nästan varje patch.

Angående form på modularen, bygg hellre två 12-space och ställ dem på varandra än ett 24-space brett. Jag tycker nästan att 44-spacen med två 22:or på varandra är lite för brett. Det är bättre med en mer kvadratisk layout känns det som. Neriks byggde ett kabinett till frebrik (tror jag) som var typ, 14 eller nåt på bredden. Det var verkligen skitsnyggt och jag skulle lätt hellre ha två såna en ett 44 som jag har nu. Men med lite annat godis ovanpå 44:an blir det inte så dumt ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 09:04

Mitt kabinett som Neriks byggde är 2x12, perfekt format. Jag har bygge ett eget toppkabinett nu också på 2x12, det blir mycket smidigare och man får mycket bättre översikt tycker jag. Det var jag som ville ha det så "smalt" eftersom jag hade ganska begränsat utrymme förut, jag mätte helt enkelt upp hur mycket plats jag hade och det blev 12 brett.

Det finns förresten bilder på båda kabinett här någonstans på forumet, kanske i den här tråden till och med, jag minns inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 14:46
Ursprungligen av Frebrik:

Det finns förresten bilder på båda kabinett här någonstans på forumet, kanske i den här tråden till och med, jag minns inte.

Vi får önska en bild-sök-funktion?

Vore bra ibland...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 18:29

Jag kom på var jag postade bilden:

http://www.99.se/syntar-sant/132724-steves-modularvanda-trad-3.html

Numera så är det under kabinettet fullt och det övre halvfullt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-21 01:44

Har man plats tycker jag 22 eller 44 är jävligt mäktigt. Själv har jag ett Studio-44 samt en Studio-22... massivt

Bevaka tråden