Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra år senare - Ska vi starta 99foto?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 22:49
Ursprungligen av Björnström:

Jag ser 99foto som ett forum med bildgalleri. Alla högre ambitioner betvivlar jag att vi har möjlighet att genomföra om inte ett underverk sker (vi hittar ett dedicerat team som vill satsa). 99foto kommer alltid vara lillebror till Fotosidan och vi kan hitta vår egen nisch. Bäst istället för störst

Ja, man måste ju börja nånstans. Vem vet, om några år kanske vi har lyckats växa till något riktigt stort och bra som Fotosidan inte lyckats med.

Det som gör fotosidan dålig är dess storlek. Lägger du in en ok bild som du vill ha konstruktiv kritik på så får du inte det. Enbart riktigt bra bilder får kritik och då i form av "Åh, vad fin" och "Jättesnyggt!" vilket inte känns särskilt kreativitetsfrämjande.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 18:20
Ursprungligen av David Molarin:

Det som gör fotosidan dålig är dess storlek. Lägger du in en ok bild som du vill ha konstruktiv kritik på så får du inte det. Enbart riktigt bra bilder får kritik och då i form av "Åh, vad fin" och "Jättesnyggt!" vilket inte känns särskilt kreativitetsfrämjande.

Precis det som min flickvän sa till mig nyss då vi pratade om Fotosidan. Det som är problemet med Fotosidan är just den snobbigheten och känslan av att man är en idiot om man inte kan precis allting om foto redan . . . Nä, det är för gubbigt och för mycket snoppmätning för min smak

Ursprungligen av oskarrr:

Precis det som min flickvän sa till mig nyss då vi pratade om Fotosidan. Det som är problemet med Fotosidan är just den snobbigheten och känslan av att man är en idiot om man inte kan precis allting om foto redan . . . Nä, det är för gubbigt och för mycket snoppmätning för min smak

Men alla vet väl att vi på 99mac är så snälla så ;), 99mac är faktiskt ett av tre forum jag fortfarande besöker pga av att man inte får känslan av "STFU idiot, vi bryr oss inte!"-mentaliteten här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 10:02
Ursprungligen av David Molarin:

Det som gör fotosidan dålig är dess storlek. Lägger du in en ok bild som du vill ha konstruktiv kritik på så får du inte det. Enbart riktigt bra bilder får kritik och då i form av "Åh, vad fin" och "Jättesnyggt!" vilket inte känns särskilt kreativitetsfrämjande.

Instämmer! Det är med bildkritiken som med prylrecensionerna – det mesta är jättebra helt enkelt, det är sällan man ser förslag på förbättringar.

Jag vet inte hur man ska kunna undvika detta. Men någon form av begränsningar i hur många bilder man får ladda upp. Kanske ska man premiera bildserier, då det är svårare att få till flera bilder som är bra och som dessutom hänger ihop på något vis.

Men saker som detta är ju svåra att reglera…

Enkelhet, första intrycket man får av fotosidan är komplexitet och kaos. Keep it simple!
3 spalter text/bilder + en reklamspalt är alldeles för komplext. Jag tror att användarna rent generellt vill ha en eller max 2 spalter på förstasidan.

Röstsystem, En funktion á la Digg, där användarna har en viss "pott" positiva och negativa poäng, dessa får de spendera på andra användares galleri/bilder. Picture('s) of the Day kanske på förstasidan?

Forumet är också under all kritik, kanske är man bara bortskämd med 99mac :-), Fotosidans forum är _för_ enkel, ingen kontrast, bara vitt och ramar (Här har man mycket att vinna!).

Det var lite av de tekniska bristerna jag uppfattade direkt, styrkan hos fotosidan ligger nog i deras kunskap på området, artikelförfattarna gör ett bra jobb, kunskap och erfarenhet skiner igenom direkt.

Var lite av det jag hade i skallen nu, maten väntar.. Återkommer med fler ideér senare ikväll.

Mina erfarenheter av forumstartande: Snyggast vinner!

Det är ju medlemmarna som skapar innehållet så "content is king" stämmer inte riktigt när det gäller forum. Vare sig fotosidan, d70sverige.net eller nikonforum.se är direkt snygga. De grundläggamde funktionerna måste så klart finnas...

En profilsida med "kameraväska" och fotoalbum.
Korrekt kategoriserade gallerier med kommenteringsfunktion.
Frontsida (gärna anpassningsbart innehåll) med senaste bilder och nån slumpbild.

Jag tror att ni kan dra till er tokigt mycket folk om ni är öppna för folk som bara sitter och photoshopar. Då gäller det att se till så att allt hålls på lite högre nivå än "kolla in min grymma bild, jag gjorde tjejens tuttar större". Klarar man bara det så är det en given vinnare!

Pluskontot innehåller självklart mera utrymme för bilder!

Ursprungligen av irrelogical:

Jag tror att ni kan dra till er tokigt mycket folk om ni är öppna för folk som bara sitter och photoshopar.

Ska jag vara ärlig vet jag inte om det är en bra väg att gå. Jag tror hellre på en sida för folk som vill utvecklas som fotograf. I alla fall har halva Fotosidan lusats ner med trådar där någon laddar upp en skitkass semesterbild och vill att folk ska "göra om den" i Photoshop.

Bra synpunkter från Samuel K – instämmer till 100 %

Photoshop är ju numera en stor del i själva fotograferingen, särkilt ifall du fotar RAW

Men jag kan hålla med Kristofer om att i 75% av fallen så får man ta emot helt omöjliga bilder att "rätta till". Vi är ju inga trollkarlar precis.

Sedan tror jag att man behöver kompetens för att kunna utveckla sajten, bygga med folk som kan lite eller väldigt begränsat fungerar inte i praktiken.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Photoshop är ju numera en stor del i själva fotograferingen, särkilt ifall du fotar RAW

Men jag kan hålla med Kristofer om att i 75% av fallen så får man ta emot helt omöjliga bilder att "rätta till". Vi är ju inga trollkarlar precis.

Jag menade inte att man skulle starta en fotoretuscheringstjänst, utan att man även kunde inkludera andra sätt att skapa bilder än endast fotografering. Det finns folk som sitter och åstadkommer väldigt mycket fina bilder ute i stugorna!

Om man istället för att frysa ute dem bjuder in dem och säger att "om du skriver & uppför dig som en civiliserad människa så kan vi ge dig tips du inte kan hitta nån annanstans".

Så ser jag på 99mac i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-15 19:14

Jag skulle helt enkelt vilja ha ett fotoforum där man kan utvecklas som fotograf. Vare sig det handlar om någon som precis har börjat fota med sin mobiltelefon eller någon som arbetar som fotograf. Alla ska känna att de kan få ut någonting av forumet och att de inte behöver skämmas för att fråga om saker de inte kan.
En del av utvecklandet är väl då självklart efterbehandling i ex. Photoshop men det är väl i så fall bara en del av forumet...

Det jag kan känna många gånger då jag läser på Fotosidan är - var tog glädjen med fotografering vägen?! Det tenderar ofta att bli lite väl mycket "zooma in 600% och gnälla på den dåliga detaljåtergivningen" istället för att inse att det oftast inte är kameran utan fotografen som gör bilden till något bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-15 22:48

intressant tråd!

har länge funderat över varför det är så bitsk stämning på fotosidan. mycket förbryllande. är det någon som har en vettig förklaring? är det så att fotointresserade i sverige helt enkelt är ett ovanligt bitskt släkte...?
Som Samuel K skriver, kan jag bara hålla med om att man blir helt stekt i hjärnan efter typ en kvart i fotosidans forum.

jag skulle gärna se en fotosida där en del bara är för yrkesverksamma fotografer/bildbehandlare, där man givetvis har forum för teknik, men mer lägger vikten på vad det egentligen handlar om...den kreativa och affärsmässiga biten.

fotosidan är nog på ett sätt för "stor" och för allmän.

ett intressant exempel på en fotosida med fårvånandsvärt hög kvalité överlag, inom en relativt snäv kategori: www.altphotos.com
inte direkt tekniskt och funktionsmässigt imponerande dock.

Ursprungligen av mecon:

har länge funderat över varför det är så bitsk stämning på fotosidan. mycket förbryllande. är det någon som har en vettig förklaring? är det så att fotointresserade i sverige helt enkelt är ett ovanligt bitskt släkte...?

Jag tror att det är för att det är så knepigt att etablera sig som professionell fotograf, så armbågarna åker fram hos en massa folk som allihop anser att de är sveriges bästa fotograf bara alla idioter kunde förstå det. Verbala svärd svingas i en kamp om att sno åt sig uppmärksamhet.

Mer allmänt om frågan: Ska det vara ett litet forum för landets 3000 bästa fotografer så kan jag sluta läsa den här tråden. I så fall behövs det inte ett nytt forum utan två, ett forum för glada amatörer som vill slippa fotognällsidans tonfall.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Mer allmänt om frågan: Ska det vara ett litet forum för landets 3000 bästa fotografer så kan jag sluta läsa den här tråden. I så fall behövs det inte ett nytt forum utan två, ett forum för glada amatörer som vill slippa fotognällsidans tonfall.

- Så planen är ett öppet gratisforum för alla som vill vara med?

- Går det att blanda Hasselblad-gänget med Lisa 13år som ska köpa pocketkamera till sommarens Rhodosresa?

- Hur ser tankarna ut på gallerier osv?

- Vilka forum ska vi "ta med oss" från 99mac till 99foto? Vi har ju Photoshopforum, Digitalfotoforum, Aperture, Lagring etc.

Ursprungligen av Björnström:

- Så planen är ett öppet gratisforum för alla som vill vara med? .

Svårt att kräva fotoerfarenhet av medlemmarna, men betalning tycker jag är okej, frågan är ju om hela forumet ska va låst, där är svaret nej från min sida.
Först tänkte jag att endast betalade medlemmar borde få ladda upp bilder. Men man kanske borde vända på det, endast betalande medlemmar kan kommentera andras bilder. Eller så kan man ha någon tidsgräns, att man får mer rättigheter ju längre man varit medlem. Eller om man fått vist betyg på sina bilder (om man nu har sånt system)

Ursprungligen av Björnström:

- Går det att blanda Hasselblad-gänget med Lisa 13år som ska köpa pocketkamera till sommarens Rhodosresa?.

Hmm, svårt, men kanske kan man kräva att alla bilder som laddas upp kommer med information. Kamera, objektiv, förhållanden, tanke, osv. Samt att man förklarar att tanken inte är att man ska slänga upp alla bilder man tagit, utan kanske de bästa man tagit. Och att forumpersonal kan ta bort bilder ibland om någon laddar upp 40 likadana t.ex. (orsak välj ut några bra, skicka inte upp 40st)

Kanske kan bilderna betygsättas och att bilder under ett vist betyg försvinner efter en månad.
Vet inte alls om det är bra idéer, men idéer i alla fall.

Ursprungligen av Björnström:

- Hur ser tankarna ut på gallerier osv? .

99fotosida bör ha en bra galleri funktion. Bilden ska givetvis va i fokus och dominera delar av sidan, men absolut inte hela.
Personligen vill jag öppna upp för helt andra delar också, bildbehandling, guider, tips, (och som jag sagt tidigare) forumdel för fotolärare, fotonyheter, test, hjälp osv...

Ursprungligen av Björnström:

- Vilka forum ska vi "ta med oss" från 99mac till 99foto? Vi har ju Photoshopforum, Digitalfotoforum, Aperture, Lagring etc.

Inga.
Möjligen vissa trådar kan kopieras in i forumet för att få en grund, men jag tycker den här delen och de andra kan va kvar hos 99mac fast 99foto öppnar.
Vist finns det kanske en ide att rena 99mac också, men det får inte bli för mycket, då blir 99mac lite tråkigt kanske.

En del tankar jag inte tänkt igenom så mycket utan svaren kom direkt. Kanske kan ge lite diskussion och idéer ändå.

Edit: stavfel

Senast redigerat 2006-05-22 20:24
Ursprungligen av Chaosstar:

Inga.
Möjligen vissa trådar kan kopieras in i forumet för att få en grund, men jag tycker den här delen och de andra kan va kvar hos 99mac fast 99foto öppnar.
Vist finns det kanske en ide att rena 99mac också, men det får inte bli för mycket, då blir 99mac lite tråkigt kanske.

En del tankar jag inte tänkt igenom så mycket utan svaren kom direkt. Kanske kan ge lite diskussion och idéer ändå.

Jag menade alltså "vilka trådar/forum skall kopieras" inte flyttas och tas bort från 99mac. Min tanke var ju att vi skulle ha med oss en grund på 15-20.000 inlägg så att sajten inte är helt tom från start.

Intressanta åsikter angående målgruppen. Innan målgruppen är klar kan vi inte starta. Vissa har insett att "alla som vill bli medlem" inte är en bra målgrupp eftersom man kommer drunkna i medlemsadministration och trafikavgifterna & lagringsutrymme för galleriet troligen kommer bli enormt.

Sen tror inte jag heller att exempelvis brorsan skulle vilja diskutera pocketkameror - då hänger han nog hellre någon annanstans.

Att ha någon form av ansökning eller intagningssystem för att sålla ut dom som bara skulle registrera sig för att skriva ett inlägg eller läsa är en bra ide. Jag är däremot lite osäker på om principen med ett max antal medlemmar skulle fungera, men det kanske gör det, jag har aldrig provat.

Ett intagnins/ansöknings-system och en bra förmulering av forumets inriktning skulle nog dessutom hålla dom som enbart vill diskutera pocketkameror borta...

Att blanda proffs och amatörer fungerar nog om man är artig, håller god stämmning och att man (som amatör då) inte tror att allt i världens är gratis eller enkelt.

Ursprungligen av Björnström:

- Så planen är ett öppet gratisforum för alla som vill vara med?

- Går det att blanda Hasselblad-gänget med Lisa 13år som ska köpa pocketkamera till sommarens Rhodosresa?

- Hur ser tankarna ut på gallerier osv?

- Vilka forum ska vi "ta med oss" från 99mac till 99foto? Vi har ju Photoshopforum, Digitalfotoforum, Aperture, Lagring etc.

Om jag får lägga mig i lite i diskussionen

1. Jag tycker att forumet i grundutförande ska vara gratis, men ett sådant medlemskap kan vara ganska begränsat.

2. Det går, men något som jag tycker är viktigt är att personens ålder samt dess efarenhet av fotografi (ungefär som fotosidans amatör, hobby och proffs) visas i deras profil och helst också när dom laddar upp en bild för att personen som ger (konstruktiv) kritik kan framlägga sig på ett sådant sätt som är lämpligt mot den åldern och erfarenheten.

3 o 4 inte tillräckligt insatt för att kunna svara på ett sådant sätt som skulle ge vettig åsikt från min sida.

Personligen tycker jag också (som många andra) att det är bilden som skall vara i centrum oavsett teknik (digitalt eller analogt) och kamramärke (Praktica MTL 5B eller Canon EOS 1Ds Mark II) men att det naturligtvis ska finnas en specefik forumkategori både för digitalt och för analogt foto.

Svammlar jag eller säger jag något vettigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 21:23
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Om jag får lägga mig i lite i diskussionen

1. Jag tycker att forumet i grundutförande ska vara gratis, men ett sådant medlemskap kan vara ganska begränsat.

2. Det går, men något som jag tycker är viktigt är att personens ålder samt dess efarenhet av fotografi (ungefär som fotosidans amatör, hobby och proffs) visas i deras profil och helst också när dom laddar upp en bild för att personen som ger (konstruktiv) kritik kan framlägga sig på ett sådant sätt som är lämpligt mot den åldern och erfarenheten.

3 o 4 inte tillräckligt insatt för att kunna svara på ett sådant sätt som skulle ge vettig åsikt från min sida.

Personligen tycker jag också (som många andra) att det är bilden som skall vara i centrum oavsett teknik (digitalt eller analogt) och kamramärke (Praktica MTL 5B eller Canon EOS 1Ds Mark II) men att det naturligtvis ska finnas en specefik forumkategori både för digitalt och för analogt foto.

Svammlar jag eller säger jag något vettigt?

Jag håller med i sak, men erfarenheten säger att det kan vara svårt att blanda proffs- och amatörkategorin på ett sätt så att båda känner att de får utdelning. Och hur ser man till att tekniksektionen innehåller användbara tips istället för debatter om vilken sensor som generera minst brus vid 125000 ISO?

  • Medlem
  • 2006-05-22 21:30
Ursprungligen av sputnik:

Och hur ser man till att tekniksektionen innehåller användbara tips istället för debatter om vilken sensor som generera minst brus vid 125000 ISO?

Varför skulle det ena utesluta det andra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 21:32
Ursprungligen av Baron:

Varför skulle det ena utesluta det andra?

Det behöver det inte göra, men den ena gruoppen tenderar att ogilla den andra. Åtminstone om jag tolkat de spontana reaktionerna angående Fotosidan.

Jag tycker att ni ska öppna två forum, ett för nybörjare och amatörer och ett för proffs och hi-end användare.

Nu har jag inte så mycket erfarenhet från fotoforum men jag hänger på en hel del dykforum. Där finns samma problem när det gäller nybörjare vs. techdykare och där har de forum som blivit bäst delat upp sig.

Ett enklare forum där man diskuterar på lite lägre nivå och där ingen fråga är för dålig eller enkel.

Ett mer avancerat forum för proffs och hi-end användare där man kan ställa krav på kunskapsnivån. Kommer det någon nybörjare in så får man snällt hänvisa till den enklare forumet.

Annars kommer alla tycka att 90% av alla inlägg är ointressanta. 99Mac är ett av få forum som jag känner har lyckats med att blanda proffs och amatörer. Men 99Mac är ett undantag.

Två forum är tre gånger så mycket jobb än ett men jag tror att belöningen blir större.

Jag tror ni förstår vad jag menar, annars så kan jag utveckla mina tankegångar ännu mer.

lycka till!

mvh
/Martin

Ursprungligen av Björnström:

- Så planen är ett öppet gratisforum för alla som vill vara med?

- Går det att blanda Hasselblad-gänget med Lisa 13år som ska köpa pocketkamera till sommarens Rhodosresa?

- Hur ser tankarna ut på gallerier osv?

- Vilka forum ska vi "ta med oss" från 99mac till 99foto? Vi har ju Photoshopforum, Digitalfotoforum, Aperture, Lagring etc.

1. Gratisforum, ja. Gratis bildgalleri/röstning/kommentarer till bilder, nej.

2. Jag föreslår att man vid registrering måste svara på ett frågeformulär angående grundläggande kamera-/fotofrågor. På så sätt sorterar man kanske bort de som bara registrerar sig för registrerandets skull. Man skulle istället kunna ha en rejäl informationssida med grundläggande kamerateknik, komposition o s v som svarar på alla frågor i registreringsformuläret. På så sätt stänger man ingen ute utan kräver endast att de tar sig tid och läser igenom - och lär sig - grundläggande kunskaper inom foto. Då kan man i disskutioner även utgå ifrån att alla har den grundläggande kunskapen som krävs för att bli medlem och kanske på så sätt slipper de allra simplaste frågorna vilka ofta leder till överlägsna svar eller kaxig attityd.

3. Det enda jag har att komma med här är att galleriet bör gå att sortera efter information inbäddad i bildfilen, nyckelord, platser, 'IPTC scene'. All information som är inbäddad i bildfilen bör gå att sortera efter, om det går?

4. Några delar som forumet absolut borde innehålla i mitt tycke:
- Analogt foto
- Digitalt foto
- Bildbehandling/Repro
- Digital asset management
Och sedan underavdelningar såklart.

Ja 99foto är en lysande idé. Jag besöker sällan fotosidan.se längre då allt man möts av är kaos och röra. Jag orkar helt enkelt inte använda fotosidan.se, gränssnittet är gräsligt och navigationen under all kritik.

Om 99foto är på väg att startas så håll det enkelt!

Vad intressant att så många är trötta på fotosidan. Vilka möjligheter!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 09:21

Ja, det är verkligen dags att sätta igång 99foto nu.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 10:19
Ursprungligen av Konrad:

Ja, det är verkligen dags att sätta igång 99foto nu.

Japp! Men hur gör vi? Eller är det Björnströms gang som får dra igång det hela och vi som får stå för idéerna?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-16 10:23

Jag ser också fram emot en ny fotosajt. Fotosidan har hittills inte haft någon direkt konkurrens så det borde finnas möjlighet att få en hel del medlemmar på fs att söka sig till något nytt även om målsättningen inte bör vara att konkurrera med exakt samma koncept.

Jag har tagit upp det förut tror jag, men jag hade velat ha moderatorer som driver bilddiskussionerna framåt genom frågor, kommentarer etc samtidigt som inflödet måste begränsas så att man inte drunknar i nya bilder.

Profesionella bildbedömmare (som i Kamera och Bild) vore också riktigt kul. Omröstning på veckans bästa bilder vore också roligt. De som vinner skulle kunna ligga på förstasidan under en vecka. Tidningen Foto kanske är intresserad av ett samarbete nu när Kamera och Bild samarbetar med Fotosidan. Dessutom vore det bra om forumen modereras bättre än på fs där man tillåter exakt samma frågor om och om igen. Lite tankar bara…

Alla idéer och kommentarer är intressanta. En wiki-del som besvarar de allra vanligaste frågorna som dyker upp regelbundet är en idé. Personligen vill jag se ett forum som främst ersätter eller komplementerar det engelska www.dpreview.com :s forum - där de som arbetar med foto kan utbyta erfarenheter och få råd av varandra. Fast på svenska, kanske med "Fotopubar" runt om i landet då och då.

Bevaka tråden