Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

använder du piratprogram?

Tråden skapades och har fått 421 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 13:14
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Varför? För jag antar att du inte gör nåt affärskrtiskt projekt med "demo"-versionen. Principen med en Evaluation Copy är ju att få en grund för sitt köp av mjukvara.

Jo, Evaluation Copy är ofta en eufemism för piratkopia.

Ursprungligen av Le:

Jo, Evaluation Copy är ofta en eufemism för piratkopia.

Det faktum att de flesta programmen släpps som Evaluation Copy från företagen för att just utvärdera mjukvaran struntar du i?

Sist jag kollade så hade Macromedia 30-dagars fullversioner som Evaluation Copy, och de är fortfarande marknadsledande, eller var, nu när Adobe har köpt upp dem.

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-12-26 13:22

Jämför med att testköra en splitterny bil innan köp eller att stå och välja ut de bästa frukterna ur fruktdisken.

Piratkopiering i utvärderingssyfte är försvarbart enligt mig, hur ställer ni er till den frågan?

Om en evaluation copy är att jämföra med att testköra en ny bil före köp, vad är då piratkopiering i utvärderingssyfte? Att stjäla bilen först för att testköra?

Jag är inte Guds bästa barn vad gäller piratkopiering, men jag försöker inte snärja in mig i några ideologiska eller andra förklaringar. Jag är en tjuv. Punkt.

Program och musik är produkter. Det är människors leverbröd att utveckla, skriva, producera och sälja. Att använda deras produkter utan att betala är stöld.

Varför är det så svårt att begripa att piratkopiering handlar om att olovligt ta andras produkter?

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 13:28
Ursprungligen av BosseBus:

Jag är inte Guds bästa barn vad gäller piratkopiering, men jag försöker inte snärja in mig i några ideologiska eller andra förklaringar. Jag är en tjuv. Punkt.

Du me' och ja' me'.

Vi kanske skulle gå ihop och bilda ett par och kalla oss HP, Hederliga Pirater?

• Medlem
  • 2005-12-26 13:47
Ursprungligen av Le:

Du me' och ja' me'.

Vi kanske skulle gå ihop och bilda ett par och kalla oss HP, Hederliga Pirater?

Hehe..

Om en evaluation copy är att jämföra med att testköra en ny bil före köp, vad är då piratkopiering i utvärderingssyfte? Att stjäla bilen först för att testköra?

Program och musik är produkter. Det är människors leverbröd att utveckla, skriva, producera och sälja. Att använda deras produkter utan att betala är stöld.

Varför är det så svårt att begripa att piratkopiering handlar om att olovligt ta andras produkter?

Men nu är en Evaluation Copy inte en olaglig kopia, så ditt argument om att man snor bilen innan köp faller med det. Att folk vill kalla utgivna "demos" eller "Evaluation Copys" för förskönad piratkopiering, så visst. Dessa människor har inte förstått principen med dem. Att vara marknadsledande ger en fördel senare, då folk alltid har använt just mjukvara X eller Y för att få jobbet gjort.

Joakim - Som drar sig ur diskussionen p.g.a jobb med sina _lagliga_ versioner av Photoshop CS och Dreamweaver 8.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 13:36

Joakim - visst är en utannonserad evaluation copy just precis vad namnet antyder.
Men många kallar piratade program för just evaluation copies.

Varför? För jag antar att du inte gör nåt affärskrtiskt projekt med "demo"-versionen. Principen med en Evaluation Copy är ju att få en grund för sitt köp av mjukvara.

Jämför med att testköra en splitterny bil innan köp eller att stå och välja ut de bästa frukterna ur fruktdisken.

Slutligen så finns det i vissa fall 2 st eller fler "aspiranter", jämför Logic eller Cubase samt Quark eller InDesin. Kan maqn på rak arm säga vilket program som passar dig bäst?

Piratkopiering i utvärderingssyfte är försvarbart enligt mig, hur ställer ni er till den frågan?

I högsta grad försvarbart. Att använda piratkopior är en sak, att testa dem är en helt annan. I många fall är det enda sättet att veta om programmet duger för det problem man har. Och kom inte och påstå att diverse "demoversioner" skulle räcka. Det gör de inte. Om de slutar fungera efter en vecka så måste jag ha flera dagars arbetstid speciellt avsatt för utvärderingen, och det kommer aldrig att hända. Följden är att jag tankar ner testversionen, men startar den aldrig i väntan på den där sammanhängande tiden som aldrig kommer. En piratkopia, däremot, kan man testa lite då och då, tills man antingen slänger den eftersom den inte löste problemet, eller köper legal kopia.

Principen är att kommersiellt arbete, eller på annat sätt omfattande användning av produkten, inte skall göras på piratkopia. (Att spela ett spel är sällan i jobbet, och Photoshoppande av familjebilderna är inte heller det.) En utvärdering kanske pågår långt in i ett kommersiellt projekt, men licens skall köpas innan projektet är klart.

Jag misstänker att programtillverkarna skulle hålla med mig, men Antipiratbyrån är jag inte så säker på.

Jag piratar allt jag kommer över och skäms inte en sekund.
Det är företagen som skriker likt små barn och vägrar anpassa sig till verkligheten.

Senast redigerat 2005-12-26 10:07
  • Medlem
  • 2005-12-26 11:29
Ursprungligen av FotoBullen:

Jag piratar allt jag kommer över och skäms inte en sekund.
Det är företagen som skriker likt små barn och vägrar anpassa sig till verkligheten.

Herregud, ett så urbota dumt inlägg...

Herregud, ett så urbota dumt inlägg...

Ditto, utveckla gärna dina tankar alt. åsikter så skall jag bemöta dessa ur min synvinkel.

• Medlem
  • 2005-12-26 14:37

Ditto, utveckla gärna dina tankar alt. åsikter så skall jag bemöta dessa ur min synvinkel.

Läs mina inlägg ovan, så förstår du.

/Bosse

Läs mina inlägg ovan, så förstår du.

/Bosse

Du jämnställer piratkopiering med stöld, vad jag kan urskilja.
Jag stjäl ingenting, jag kopierar.

• Medlem
  • 2005-12-26 14:59

Du jämnställer piratkopiering med stöld, vad jag kan urskilja.
Jag stjäl ingenting, jag kopierar.

Eh.. Kopierar vaddå? Program/musik du redan köpt? För du kan väl inte på fullaste allvar mena att en P2P-nedladdning av Adobe CS inklusive reg-koder är att "kopiera" på ett hederligt sätt?

Eh.. Kopierar vaddå? Program/musik du redan köpt? För du kan väl inte på fullaste allvar mena att en P2P-nedladdning av Adobe CS inklusive reg-koder är att "kopiera" på ett hederligt sätt?

Är definitionen av "kopiera" helt plötsligt "kopiera på hederligt sätt"? Vad är då definitionen av "kopiera" i definitionen av "kopiera"?
Inte ens enligt lagen är piratkopiering stöld. Att tanka ner Adobe CS2 via bittorrent är kopiering. Inte stöld enligt någon definition, annat än någon konstig som du hittat på själv.
Och kom nu inte med "menar du att piratkopiering inte är olagligt!?". Det är mycket som är olagligt utan att vara stöld.

• Medlem
  • 2005-12-26 16:19
Ursprungligen av Laseranders:

Är definitionen av "kopiera" helt plötsligt "kopiera på hederligt sätt"? Vad är då definitionen av "kopiera" i definitionen av "kopiera"?
Inte ens enligt lagen är piratkopiering stöld. Att tanka ner Adobe CS2 via bittorrent är kopiering. Inte stöld enligt någon definition, annat än någon konstig som du hittat på själv.
Och kom nu inte med "menar du att piratkopiering inte är olagligt!?". Det är mycket som är olagligt utan att vara stöld.

Egentligen skulle jag inte gå in i den här diskussionen. Men what the heck, det är ju helg...

Att kopiera är som fenomen inte olagligt. Det beror på vad du kopierar. Sony Ericsson har just nu nu stora problem med piratkopiering av deras telefoner. Rolex och Breitling har länge haft problem med kopior av sina klockor.
Med ditt resonemang är det helt OK att de kopierar dessa artiklar, men inte att de som kopierat tjänar pengar på det. Om de som kopierar däremot vräker ut hundra tusentals telefon- och klockkopior helt gratis är allt i sin ordning.
Om jag slitit hund i flera år på att utveckla en produkt som jag sedan får patent på, då är det - enligt ditt sätt att se det - helt ok att kopiera mitt patent och sedan kopiera min produkt för gratis spridning över hela världen.
Att Adobe har en hel stab utvecklare, ja, ett helt företag med människor - som ska ha lön - som jobbar med deras program, är ju inget vi ska behöva bry oss om. Om folk istället för att köpa deras program bara kopierar det ska de ju bara bli glada att folk vill använda det. Eller hur? De anställda får så klart se sig om efter inkomst någon annanstans ifrån.

I min ungdom tillhörde jag de som i media kallades värstingar. Mina fritidsaktiviteter höll sig sällan inom lagens råmärken. Men inte ens i det gäng med tjuvar och banditer jag tillhörde fanns det någon som så ihärdigt och verklighetsfrånvänt försökte urskuldra sig så som du gör, Laseranders.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-26 10:01

1. Jag piratar mjukvaruverktyg jag inte har råd med - däremot inte musik och film.

2. Att pirata är stöld - jag är en tjuv - lovar att sluta när jag får råd med mjukvaruverktygen.

3. Dom som piratar utan att erkänna - åtminstone för sig själva - att dom är tjuvar...är antingen små barn eller psykopater.

4. Alla som piratar - inklusive jag själv - skulle bli oerhört upprörda om andra snor en patent, program, låt eller film som man själv kan tjäna pengar på. Den "politiske" piraten upphör att vara pro-piratism i samma sekund han/hon själv skapat något som kan generera pengar.

Ursprungligen av mjg:

1. Jag piratar mjukvaruverktyg jag inte har råd med - däremot inte musik och film.

2. Att pirata är stöld - jag är en tjuv - lovar att sluta när jag får råd med mjukvaruverktygen.

3. Dom som piratar utan att erkänna - åtminstone för sig själva - att dom är tjuvar...är antingen små barn eller psykopater.

4. Alla som piratar - inklusive jag själv - skulle bli oerhört upprörda om andra snor en patent, program, låt eller film som man själv kan tjäna pengar på. Den "politiske" piraten upphör att vara pro-piratism i samma sekund han/hon själv skapat något som kan generera pengar.

1. samma här... oftast

2. att pirata är inte stöld och du är inte en tjuv.

3. Den som själv tycker att han/hon gör fel men ändå fortsätter med det han/hon gör är en psykopat. Den som gör nåt som han/hon själv anser är rätt är åtminstone helt rättfärdig inför sig själv. Allt annat är en fråga om åsikter och ställningstaganden.

4. Att piratkopiera en låt är inte samma sak som låtstöld, så, ja, om jag skrev en låt skulle jag bli upprörd om nån annan påstod att han/hon hade gjort låten eller tjänade pengar på den utan att jag fick ta del av det.
Jag skulle inte bli upprörd om många människor ville lyssna på en låt som jag gjort. Då skulle jag bli glad. Även om jag inte fick betalt.
Många är de pirater som skapat nåt de antingen kan eller skulle kunna tjäna pengar på och fortsatt vara aktiva pirater. Däremot verkar den politiske anti-piraten bli pirat så fort han/hon får lite ont om pengar.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-26 16:00

3. Den som själv tycker att han/hon gör fel men ändå fortsätter med det han/hon gör är en psykopat. Den som gör nåt som han/hon själv anser är rätt är åtminstone helt rättfärdig inför sig själv. Allt annat är en fråga om åsikter och ställningstaganden.

Absurt. Det betyder att alla tjuvar som tjuvar mer än en gång är psykopater. Jisses - då måste vi bums omvärdera hela samhället.
Visste du inte att det vanligaste motivet för stöld är ekonomisk vinnig - eller avsaknad av pengar?

Tjuveri är i allra högsta grad en rationell verksamhet - har inget med psykopati att göra. Om man dock inte känner ånger eller t.o.m. förnekar att man snor - då har man ett psykopatiskt drag - kanske är man en psykopat i klinisk bemärkelse.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-26 16:10

Många är de pirater som skapat nåt de antingen kan eller skulle kunna tjäna pengar på och fortsatt vara aktiva pirater. Däremot verkar den politiske anti-piraten bli pirat så fort han/hon får lite ont om pengar.

Finns det bevis för detta påstående? Vem är dessa altruistiska pirater och vad ger dom bort?

Politisk anti-pirat? Vad är det? Jag trodde juridiken mot stöld vilade på flera tusen år av tradition? Att det sitter i ryggmärgen vid det här laget....det kallas för moral.

Jag är en tjuv och du är en tjuv. Jag är en värdigare människa därför att jag erkänner det. Så har det alltid funkat i alla kulturer och civilisationer. Detta är vardagsmat. Barn förstår detta.

Ursprungligen av mjg:

Finns det bevis för detta påstående? Vem är dessa altruistiska pirater och vad ger dom bort?

Politisk anti-pirat? Vad är det? Jag trodde juridiken mot stöld vilade på flera tusen år av tradition? Att det sitter i ryggmärgen vid det här laget....det kallas för moral.

Jag är en tjuv och du är en tjuv. Jag är en värdigare människa därför att jag erkänner det. Så har det alltid funkat i alla kulturer och civilisationer. Detta är vardagsmat. Barn förstår detta.

Dave Rowntree i Blur för att nämna ett exempel. Sen har vi alla smarta människor som knäcker kopieringsskydd istället för att skapa dyra och onödiga program som folk tror att de behöver. Ta en titt på www.kaizoku-fansubs.com så ser du folk som jobbar häcken av sig och ger bort det de skapat gratis och olagligt. (kaizoku = pirat på japanska, men namnet är dubbeltydigt i det här fallet)

Det är fortfarande inte stöld. Det är därför det inte sitter i ryggmärgen på över en miljon svenskar. Det naturliga är att dela med sig om man har obegränsat av något. Det kallas för moral. Är man emot det är man en politisk anti-pirat.

Varken du eller jag är tjuvar om inte du brukar snatta också. Du däremot har dubbelmoral. Det har inte jag. Jag är en värdigare människa därför att jag handlar rätt inför mig själv.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-27 17:27
Ursprungligen av mjg:

Jag brukar inte ge mig in i sådana här diskussioner men den stöld du pratar om har inte mer än något hundratal eller två år på nacken. Det är förmodligen mer traditionellt om man tittar historiskt sett att pirata genom att återberätta historier, sånger eller nyheter.

Det du kallar vardagsmat och anser att barn förstår avspeglar nog mer din uppfattning än samtliga andras. Jag är inte moderator men tror det skulle ge mersmak i diskussionen om du ändrade argumentationsteknik.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-27 19:14
Ursprungligen av d99gnu:

Jag brukar inte ge mig in i sådana här diskussioner men den stöld du pratar om har inte mer än något hundratal eller två år på nacken. Det är förmodligen mer traditionellt om man tittar historiskt sett att pirata genom att återberätta historier, sånger eller nyheter.

När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på bröderna Grimm som samlade ihop traditionella tyska folksagor i början av 1800-talet. Undrar vem som äger copyrighten till t.ex Snövit eller Askungen idag? Sagor som en gång i tiden var "public domain", för att använda ett modernt ord.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-26 11:22

Ja, något enstaka program som inte borde finnas på min dator finns där. Men det är väldigt mycket mindre än när jag körde Windows, det tåls att påpekas. Det följer med mängder av bra program när man köper en ny mac, och dem kommer man långt med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-26 12:42

jag har slutat använda program utan licens. Vill jag inte betala hittar jag ett gratisalternativ, det finns till det mesta. I en del fall är det värt att betala en slant för att få ett program som gör vad jag vill på ett snyggt sätt, men då rör det sig om hundralappar, inte tiotusen.

Om jag använder t.ex MS Office utan licens bidrar jag till att befästa dess dominans och hjälper inte de alternativ som finns.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 12:48
Ursprungligen av oskard:

Om jag använder t.ex MS Office utan licens bidrar jag till att befästa dess dominans och hjälper inte de alternativ som finns.

Och om du betalar för din licens då..........?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-26 12:53

hehe, det blev en dålig formulering.

"med eller utan licens" borde det nog stå. Men jag glömde det eftersom jag aldrig skulle kunna tänka mig att betala för det.

Jag kopierar data, om det visar sig nu vara Creative Suit 2 eller en låt är egentligen helt ovidkommande då hela grundprincipen med datorer är just kopiering.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 15:26

Jag kopierar data, om det visar sig nu vara Creative Suit 2 eller en låt är egentligen helt ovidkommande då hela grundprincipen med datorer är just kopiering.

?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

• Medlem
  • 2005-12-26 15:33
Ursprungligen av Le:

?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

My point exactly!

Bevaka tråden