Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

använder du piratprogram?

Tråden skapades och har fått 421 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Le:

?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

Vet du hur en dator fungerar?

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 16:04
Ursprungligen av FotoBullen:

Vet du hur en dator fungerar?

Möjligen vet jag mer om hur människor fungerar.

Annars har jag kört Mac sedan Classic II-tiden, annat som ABC 80 och lite sån't.

Dessutom skäms jag rejält när jag stjäl. T o m mustaschen blir röd.

Ursprungligen av Le:

Möjligen vet jag mer om hur människor fungerar.

Annars har jag kört Mac sedan Classic II-tiden, annat som ABC 80 och lite sån't.

Härligt, då slipper jag förklara varför just kopiering utav data är så abnormt viktigt när vi talar om datorer. :rolleyes:

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 17:01

Härligt, då slipper jag förklara varför just kopiering utav data är så abnormt viktigt när vi talar om datorer. :rolleyes:

Kunde du bara inse att alla ettor och nollor inte är samma saker så.
Ett dataprogram är ett redskap som vanligtvis säljs till oss för att vi ska göra saker med det. Vad vi gör med det är vår sak. Däremot är programmet ett verktyg som verktygsmakaren har suverän juridisk rätt till. That's it!

Ursprungligen av Le:

Kunde du bara inse att alla ettor och nollor inte är samma saker så.
Ett dataprogram är ett redskap som vanligtvis säljs till oss för att vi ska göra saker med det. Vad vi gör med det är vår sak. Däremot är programmet ett verktyg som verktygsmakaren har suverän juridisk rätt till. That's it!

Bravo, men som tidigare nämnt, jag stjäl inte något från t.e.x verktygsmakaren utan jag helt sonika kopierar.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 18:25

Bravo, men som tidigare nämnt, jag stjäl inte något från t.e.x verktygsmakaren utan jag helt sonika kopierar.

Du STJÄL från upphovsrättsinnehavaren.
Dessutom verkar du vara oförbätterlig varför jag lägger ner försöken att få dig att ta reson pöjk!

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-12-26 18:30
Ursprungligen av Le:

Dessutom verkar du vara oförbätterlig varför jag lägger ner försöken att få dig att ta reson pöjk!

Bra svar. Jag ville inte kommentera eftersom vi inte får gå till personangrepp här på 99mac...:D

Ursprungligen av Le:

Det är tråkigt att du ser det så
Iochmed att det skall räknas som stöld så måste lös egendom saknas därav skjuter du dig själv i foten.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-26 20:05
Ursprungligen av Le:

Enligt dig ja, men inte i juridisk mening. Upphovsrättsbrott ja, men inte stöld.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 20:49
Ursprungligen av tjogin:

Enligt dig ja, men inte i juridisk mening. Upphovsrättsbrott ja, men inte stöld.

Ni må rubricera brott hur ni vill men det förändrar ingenting i sak. Att ömsom gömma sig bakom det ena ömsom det andra visar bara på det orimliga i resonemangen (undanflykterna).
En viss hederlighet (häpp) i resonemangen kan man förvänta sig av en Macare. Vi är ju trots allt aningen förståndigare än andra.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-26 20:52
Ursprungligen av Le:

Ni må rubricera brott hur ni vill men det förändrar ingenting i sak. Att ömsom gömma sig bakom det ena ömsom det andra visar bara på det orimliga i resonemangen (undanflykterna).

Jag har inte påstått att piratkopiering är hederligt. Jag tycker bara det är onödigt att röra ihop begreppen. Stöld är helt enkelt något annat än upphovsrättsbrott. Det är två skilda saker.

Ursprungligen av Le:

En viss hederlighet (häpp) i resonemangen kan man förvänta sig av en Macare. Vi är ju trots allt aningen förståndigare än andra.

Vari ligger det "hederliga" i att kalla något som inte är stöld för stöld? Det är snarare det precis motsatta -- ett ohederligt knep för att förvirra diskussionen.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 21:15

Oförbätterlig - du också alltså.
Nu återstår bara Laseranders att förskjuta.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-26 22:05
Ursprungligen av Le:

Oförbätterlig - du också alltså.
Nu återstår bara Laseranders att förskjuta.

Oförvadå? Upphovsrättsbrott är inte stöld. Så är det, det är obestridbara fakta. Du vill låtsas att upphovsrättsbrott är stöld så att du med "hederliga" diskussionsknep kan kalla dina meningsmotståndare för "tjuvar" istället för att komma med faktiska argument för din sak.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 22:42

Små(?)brottslingar är ni allihopa, allihopa, allihopa..... Ni tre ( och jag me´)!

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-26 22:46
Ursprungligen av Le:

Små(?)brottslingar är ni allihopa, allihopa, allihopa..... Ni tre ( och jag me´)!

Visst är vi det, men inte främst för att vi använder piratkopierade program; vanliga svenssons begår avsevärt grövre brott än så på daglig basis.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-26 22:47
Ursprungligen av tjogin:

Visst är vi det, men inte främst för att vi använder piratkopierade program.

Sysslar du med än värre grejor också. Å fy bubblan!

Ursprungligen av tjogin:

Jag har inte påstått att piratkopiering är hederligt. Jag tycker bara det är onödigt att röra ihop begreppen. Stöld är helt enkelt något annat än upphovsrättsbrott. Det är två skilda saker.

Vari ligger det "hederliga" i att kalla något som inte är stöld för stöld? Det är snarare det precis motsatta -- ett ohederligt knep för att förvirra diskussionen.

Instämmer. Visst är piratkopiering ett brott. Inte är det stöld dock.
Vi undviker en hel del missförstånd i diskussionerna om vi alla kan sluta kalla det för något det inte är.
Och eftersom jag är medveten om att anti-piratsidan i debatten tjänar på missförstånd, så ger jag inte efter för den typen av sluga knep.

Jag har för övrigt haft den här diskussionen med folk som anser att det är helt OK att köra för fort, gå mot röd gubbe och inte betala TV-licensen fast de har TV (brott som alla är värre än piratkopiering) så huruvida det är ett brott eller ej är egentligen inte heller särskilt intressant.

• Oregistrerad
  • 2005-12-27 01:13
Ursprungligen av Le:

Bara nyfiken. Har du betalat royalties till herr Groucho Marx för att använa hans bild som avatar? Eller har du ritat den själv? Eller har du varit tanklös nog och bara kopierat en bra bild som fanns på nätet?

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-27 07:45
Ursprungligen av Doktor G:

Bara nyfiken. Har du betalat royalties till herr Groucho Marx för att använa hans bild som avatar?

Det kan du skriva upp att jag har. Och min gamle vän ler i himlen. Se bara på bilden.

Man kanske rentav skulle travestera GM:
'Jag skulle inte vilja vara medlem i ett Forum som har mig som medlem'.

(Och lite insideinfo till dig: Utvecklingsavdelningen på det företag som har avatarbilden som huvudsaklig inkomstkälla är dubbelt så stor Adobes)

• Medlem
  • Ale
  • 2005-12-26 15:29

Kopierar utan begränsningar.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-26 15:52

Det har alltid funnits två sorters tjuvar: Dom som erkänner och dom som inte erkänner. Detta gäller också den nya populära stöldvågen av binär egendom. Inget nytt under solen.

Så - att folk rationaliserar och försöker få stölden att bli något annat - man trasslar ofta in sig i surrealistisk retorik - är inget nytt, men det är alltid lika genant när människor förnedrar sig och helt saknar civilkurage - helt saknar stolthet och värdighet.

När jag var liten fick jag lära mig att stå för vad jag gör/gjort.

Du glider ifrån ämnet. Vi pratar inte om stöld här.
Men om man gör fel och inser att man gör fel, men fortsätter göra det så är det nåt fel i huvet på en. Man har en sjukdom som gör att man inte kan sluta fastän man vill.
Om man däremot inte gör nåt fel alls och ser det som att man inte gör nåt fel alls så är man fullt frisk och helt rättskaffens. Om det man gör är fel, fast man anser att det är rätt så är man bara kort på insikt.
Rånar man banker och tror att man inte skadar nån för att banken har försäkring så saknar man vetskap om psykiskt lidande och var försäkringspengar kommer ifrån.
Om nu piratkopiering är så fel så borde ju nån jag diskuterat det med ha suttit på information som fått mig att inse att det är fel. Hittills har inget lagt fram nåt sånt.
Det är inte omöjligt att jag saknar insikt i att nån skadas vid piratkopiering, men nånstans borde jag fått den vid det här laget. Allt pekar på att ingen skadas, varken psykiskt, fysiskt eller ekonomiskt.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-26 16:19

Pro-pirater är så materialistiska att man blir mörkrädd. Dom värderar materiell egendom betydligt högre än en människas fantasi och intellektuella kreativitet. För mig är det tvärtom: Jag värderar ett musikstycke eller en bok betydligt högre än en bil eller en iPod.

Därför har jag inga som helst problem med copyright och intellektuella rättigheter. At the end of the day: Det har med människosyn att göra.

Pro-pirater är cyniska materialister som flippat ut på superkonsumtion. Dom kan inte få nog. Dom ska ha ALLT. Gratis. Nu. Egentligen är denna masspsykos bara en symtom på ett dekadent västerland i gravt etiskt förfall. Ett tecken i tiden.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-26 17:33
Ursprungligen av mjg:

För mig är det tvärtom: Jag värderar ett musikstycke eller en bok betydligt högre än en bil eller en iPod.

Det låter ju jättebra, vad säger du om att byta din bil mot en bok? Jag har massor av böcker, du kan få byta till dig några av dem mot din iPod, din TV och ditt hem också.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-26 18:46
Ursprungligen av tjogin:

Det låter ju jättebra, vad säger du om att byta din bil mot en bok? Jag har massor av böcker, du kan få byta till dig några av dem mot din iPod, din TV och ditt hem också.

Jag talar om egendomsrätt och inte marknadsvärde, Einstein.

Snarare tärtom. Jag tycker att alla ska få ta del av varandras kreativitet. Det kan man inte sätta ett pris på. Det är onödigt med ett kulturellt klassamhälle om vi kan undvika det.

En bok och ett musikstycke är värt mer just för att så många kan ta sån obegränsad del av det och dessutom förbättra efter eget tycke.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-26 16:25
Ursprungligen av Laseranders:

Snarare tärtom. Jag tycker att alla ska få ta del av varandras kreativitet. Det kan man inte sätta ett pris på. Det är onödigt med ett kulturellt klassamhälle om vi kan undvika det.

Det tycker jag också, men det är inte du eller någon annan som ska bestämma det. Jag har rätten att bestämma vem som ska få ta del av min fantasi och inre tankar. Ingen annan har den rätten. Dom som försöker sno mina tankar kommer jag att skjuta. Om någon snor min mobiltelefon däremot...det kan jag leva med.

Endast fascistiska samhällen har experimenterat med att försöka ta bort rätten till sina egna tankar och fantasi.

Ursprungligen av mjg:

Det tycker jag också, men det är inte du eller någon annan som ska bestämma det. Jag har rätten att bestämma vem som ska få ta del av min fantasi och inre tankar. Ingen annan har den rätten. Dom som försöker sno mina tankar kommer jag att skjuta. Endast fascistiska samhällen har experimenterat med att försöka ta bort den rätten.

Jag försöker inte sno dina tankear. De får du göra vad du vill med. Du får ju trots allt ha kvar dina tankar och idéer även om jag njuter av dem och förbättrar de för egen del

Endast fascistiska samhällen har experimenterat med att förhindra folk från att ta del av tankar och idéer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-27 17:34
Ursprungligen av mjg:

Det tycker jag också, men det är inte du eller någon annan som ska bestämma det. Jag har rätten att bestämma vem som ska få ta del av min fantasi och inre tankar. Ingen annan har den rätten. Dom som försöker sno mina tankar kommer jag att skjuta. Om någon snor min mobiltelefon däremot...det kan jag leva med.

Endast fascistiska samhällen har experimenterat med att försöka ta bort rätten till sina egna tankar och fantasi.

Det finns en del medieteoretiker som ifrågasätter att 'slutförfattaren' automagiskt får en slags äganderätt. Samhällen skapar kultur.

Jag använder två program som jag inte betalat licens för. Det är stora program som är väldigt dyra att köpa och där det inte finns någon rabatt för t ex privatpersoner. Räknar med att köpa en licens någon gång i framtiden när jag använder dom i komersielt syffte. Mycket open source som gäller annars.

Bevaka tråden