- Gäst
- Oregistrerad ●
Tror piratebay gjort så och då fått mer hotbrev. De vill väl spara tid. Tror faktiskt att de har en advokat, men att det känns onödigt att blanda in denne för en sån här skitsak.
Tror piratebay gjort så och då fått mer hotbrev. De vill väl spara tid. Tror faktiskt att de har en advokat, men att det känns onödigt att blanda in denne för en sån här skitsak.
Knappast en skitsak. Intressant är vilket företag som står bakom och sponsrar Piratebay tydligen är det ett företag i telekombranschen som ägs/drivs av samma person (en rätt högerextrem man) som i helgen försökte ta över Skattebetalarnas förening med inte helt justa medel.
Knappast en skitsak. Intressant är vilket företag som står bakom och sponsrar Piratebay tydligen är det ett företag i telekombranschen som ägs/drivs av samma person (en rätt högerextrem man) som i helgen försökte ta över Skattebetalarnas förening med inte helt justa medel.
Sådana här påståenden kräver någon form av källa tycker jag, utan att lägga någon värdering i vad pirateBay gör. Men Eftersom ditt påstående är ganska intressant, så tycker jag att det vore intressant att veta mera, så gärna någon slags källhänvisning tack!
/M
Sådana här påståenden kräver någon form av källa tycker jag, utan att lägga någon värdering i vad pirateBay gör. Men Eftersom ditt påstående är ganska intressant, så tycker jag att det vore intressant att veta mera, så gärna någon slags källhänvisning tack!
/M
Från http://www.idg.se/ArticlePages/200501/17/20050117100129_IW/20050117100129_IW.dbp.asp :
"The Pirate Bay [är] ingen vinstaffär för kollektivet bakom trackersajten. Linan ut sponsras av bredbandsbolaget Rix Telecom, men behovet av ständig mer hårdvara äter upp reklamintäkterna."
http://www.idg.se/ArticlePages/200504/12/20050412150932_CS/20050412150932_CS.dbp.asp
/M
Det är ju inte direkt någon hemlighet att RIX Telecom sponsrar PB.
Från IDG http://www.idg.se/ArticlePages/200501/17/20050117100129_IW/20050117100129_IW.dbp.asp
"Trots att sajten är omskriven i tidningar som Wired och den enorma populariteten bland användare är The Pirate Bay ingen vinstaffär för kollektivet bakom trackersajten. Linan ut sponsras av bredbandsbolaget Rix Telecom, men behovet av ständig mer hårdvara äter upp reklamintäkterna.
- Annonsörer betalar inte särskilt mycket för att vara med på trackersajter, säger Fredrik Neij som inte får avslöja vad det israeliska annonsföretaget som sköter annonserna betalar."
Finns många underligheter runt PB och är man konspirationslagd så inser man att genom att sponsra och vara inblandad i rörelsen för fri nedladdning är ett utmärkt sätt att ställa sig in hos ungdomar som man lätt kan påverka. Eller alternativt så vill de bara tjäna pengar....
Det är mycket märkligt att professionella jurister inte förstår att amerikansk lag inte gäller här. Eller så gör de det men vill bara skrämma upp mindre vetande.
Adobe har haft banners på Pirate Bay också. Det tycker jag är kul
Det PB kanske inte alltid inser är att vissa av företagen som skickar mail till dom är rätt mäktiga. Dvs, om PB gör det minsta fel, så kommer de stora företagen att snyta åt dom ordentligt. Bara för att visa dom vem som bestämmer.
Amerikanska företag har förvisso stor makt i USA, men hur mycket makt har de i Sverige och under Sveriges rättssystem, menar du?
Men Apple finns ju i Sverige också. Har de inte tentakler hit på det viset då?
Brevet Apple skickade till The PirateBay hänvisar ju till Amerikansk lagstiftning (eller snarare till nyligen avgjorda mål i USA). Om svenska eller amerikanska Apple skulle vilja ta TPB till domstol så bör de väl helst försöka hitta en svensk lag som TPB bryter emot? Vilka "tentakler" som de har menar du skulle kunna bända de svenska lagarna till deras fördel då?
Brevet Apple skickade till The PirateBay hänvisar ju till Amerikansk lagstiftning (eller snarare till nyligen avgjorda mål i USA). Om svenska eller amerikanska Apple skulle vilja ta TPB till domstol så bör de väl helst försöka hitta en svensk lag som TPB bryter emot? Vilka "tentakler" som de har menar du skulle kunna bända de svenska lagarna till deras fördel då?
De svenska lagarna skiljer sig inte så mycket från de amerikanska. Det som skiljer är skadeståndsbeloppen. Piratkopiering av datorprogram är olagligt i Sverige liksom distribution av "stulna" ej offentliggjorda program. Kan nästan likställas med industrispionage.....
De svenska lagarna skiljer sig inte så mycket från de amerikanska. Det som skiljer är skadeståndsbeloppen. Piratkopiering av datorprogram är olagligt i Sverige liksom distribution av "stulna" ej offentliggjorda program. Kan nästan likställas med industrispionage.....
Och hur menar du att The PirateBay har gjort sig skyldiga till piratkopiering? Och varför har de inte fällts i domstol?
Och hur menar du att The PirateBay har gjort sig skyldiga till piratkopiering? Och varför har de inte fällts i domstol?
Rättvisan mal långsamt...
Medhjälp till piratkopiering och distribution/främjande av piratkopierade filer är vad de håller på med vilket säkert skulle kunna leda till fällande dom speciellt om de tjänat pengar på verksamheten vilket inte är otroligt trots att de påstår motsatsen.
Kan nästan likställas med industrispionage.....
Nej det kan det inte...stor skillnad till exempel vad gäller uppsåt. Det finns ju inga belägg för TPB har begått något brott för att komma åt en kopia av Tiger
Ifall Apple hade skickat mailet till The Pirate Bay efter den 29:e April, när Tiger kommer att vara ute i handeln, skulle jag tycka att det var fjantigt. Lite insikt måste man ju ha, någon kommer självklart att slänga ut operativet på nätet och det finns inte mycket att göra åt det! Nu finns det däremot bättre andledningar att skicka ett mail med underliggande hot, Tiger är ännu inte 100% officiellt och kan ses som en företags hemlighet.
Om TPB hade svarat något som visar vilka åsikter dem står för på ett lite "korrektare" sätt skulle jag kanske sympatisera mer med dem men nu känns dem bara larviga, speciellt med tanke på ett av dem sista svaren...
Visst borde Apple kunna stämma TPB inför en amerikansk domstol? Skadan är ju skedd i USA, inte i Sverige? Om en viss del av programmet är utvecklat i Sverige, har dom säkert brutit mot svenska lagar oxå, typ sabotage mot Apple eller liknande.
Dessutom väljer säkert många BT-siter att lägga ner snabbt, istället för att chansa.
Visst borde Apple kunna stämma TPB inför en amerikansk domstol? Skadan är ju skedd i USA, inte i Sverige?
I den här typen av mål måste stämningen ske i det land där svarande är bosatt/verksam, alltså Sverige. Och visst är det klantigt att amerikanska advokater skickar brev där de hänvisar till lagtolkningar som inte gäller i Sverige, exempelvis tillämpas inte "trade secrets" - man är inte mer brottsling bara för att det finns ekonomiska intressen bakom.
Många kryphål försvinner dock, i o m att Tiger inte är officiellt släppt än. Glöm det där med "kopiering för eget bruk", än så länge har Apple total bestämmanderätt över hur materialet får användas. Vilket gör att de som laddat via PB sitter osäkert till.
Det finns ett fall där HD testat huruvida det är brottsligt att länka till otillåtet material, och den domen blev friande. Huruvida man kan bli dömd till "medhjälp" är inte provat i domstol än. Dock åligger det faktiskt inte Apple att bevisa att material INTE tillhandahållits av PB direkt, kan de påvisa att materialet funnits tillgängligt via PB räcker det för en stämningsansökan, och det blir upp till PB att bevisa sin oskuld. Inte så lätt, om man nu inte vill hänga ut sina egna användare...
EDIT: Hatar särskrivningar...
Dock åligger det faktiskt inte Apple att bevisa att material INTE tillhandahållits av PB direkt, kan de påvisa att materialet funnits tillgängligt via PB räcker det för en stämningsansökan, och det blir upp till PB att bevisa sin oskuld. Inte så lätt, om man nu inte vill hänga ut sina egna användare...
Det är ju bara att dra hem en torrent och notera ip-adresserna under överföringen för att avgöra om materialet finns hos PB eller inte. Varför skulle PB behöva bevisa sin oskuld (att de inte äger eller sprider kopior av det upphovsrättsskyddade verket) då inget tyder på att de gör det (inte för personer som är tillräckligt tekniskt kompetenta för att avgöra det åtminstonde)?
Vore så självklart att Piratebay bryter mot nuvarande lagstiftning skulle de inte ha funnits så länge, det finns ju många intressen även i Sverige som vill bli av med Piratebay
Om nuvarande lagstifting inte kan binda Piratebay´s verksamhet till något brott, då kan de väl inte dömas om man i framtiden ändrar lagstiftingen, (om brottet begicks under nuvarande lagstifting)?
den dagen är de nog inte så dumma att de inte flyttar sin verksamhet dit verksamheten är laglig..
...Om nuvarande lagstifting inte kan binda Piratebay´s verksamhet till något brott, då kan de väl inte dömas om man i framtiden ändrar lagstiftingen, (om brottet begicks under nuvarande lagstifting)?
...
Det är korrekt, strafflagstiftning är aldrig retroaktiv, men Apple kan redan nu ha civilrättsliga anspråk, det är två olika saker
Det är ju bara att dra hem en torrent och notera ip-adresserna under överföringen för att avgöra om materialet finns hos PB eller inte. Varför skulle PB behöva bevisa sin oskuld (att de inte äger eller sprider kopior av det upphovsrättsskyddade verket) då inget tyder på att de gör det (inte för personer som är tillräckligt tekniskt kompetenta för att avgöra det åtminstonde)?
Nu är jag inte inne på BT, men såvitt jag förstår fungerar PB och liknande som en slags "portaltjänst" där tillgängliga filer listas. Sålunda erbjuder PB material till allmänheten, och det räcker för att ta saken till domstol. "bevis bortom rimliga tvivel" tillämpas inte inom civilrätt.
Nu skulle en sådan stämning antagligen inte leda till att PB fälls, men själva processen skulle kunna ställa till det en hel del. Vitesföreläggande, krav på att loggfiler lämnas ut, en genomgång av de ekonomiska förehavandena etc. Det kan rentav bli så illa att PB tvingas hänga ut de som verkligen tillhandahållit filerna i fråga för att säkra sin egen oskuld.
Men som sagt, denna typ av mål är ny mark för domstolarna, så den som lever får se...
Nu är jag inte inne på BT, men såvitt jag förstår fungerar PB och liknande som en slags "portaltjänst" där tillgängliga filer listas. Sålunda erbjuder PB material till allmänheten, och det räcker för att ta saken till domstol. "bevis bortom rimliga tvivel" tillämpas inte inom civilrätt.
Är .torrent-filerna olagliga att sprida då?
Är .torrent-filerna olagliga att sprida då?
Om de innehåller material skyddat av upphovsrätt, ja. I specialfallet Tiger är det dessutom olagligt att göra kopior/ladda hem etc, eftersom materialet inte är offentliggjort än. Kort sagt, all hantering av Tiger som inte tillåts enligt det avtal som ADC satt upp är otillåten.
Om de innehåller material skyddat av upphovsrätt, ja. I specialfallet Tiger är det dessutom olagligt att göra kopior/ladda hem etc, eftersom materialet inte är offentliggjort än. Kort sagt, all hantering av Tiger som inte tillåts enligt det avtal som ADC satt upp är otillåten.
Men vad i .torrent-filerna är upphovsrättsskyddat material då?
En sådan fil är bara någon kilobyte och innehåller bland annat en URL till den sk. trackern. Trackern talar om för klienten vilka ip-adresser den kan ladda ner från och ladda upp till. Inget av det upphovsrättskyddade materialet går genom trackern, som i detta fallet är The Pirate Bay. Spridningen av sådant går endast mellan klienterna.
EDIT: Förtydligande
Men vad i .torrent-filerna innehåller upphovsrättsskyddat material då?
Jag får återigen erkänna min okunskap om BitTorrent, av dina frågor börjar jag undra om det snarare rör sig om någon form av kopplings-fil snarare än själva datafilen. Isf innehåller de nödvändigtvis inte skyddat material i sig.
Jag får återigen erkänna min okunskap om BitTorrent, av dina frågor börjar jag undra om det snarare rör sig om någon form av kopplings-fil snarare än själva datafilen. Isf innehåller de nödvändigtvis inte skyddat material i sig.
Korrekt uppfattat. Det är just detta som gör det svårt att "komma åt" TPB.