Jag ska inte säga så mycket om vilken stil de har haft men nu cencurerar google resultaten för att få marknadsandelar i diktaturer. Det är ironiskt med tanke på vilken inställning man förväntar sig att sökmotorer har till fri information. Jag tror jag föredrar företag som inte lierar sig med totalitäre regimer. Förövrigt verkar det som om den trevliga unge herren bakom Skype har liknande böjelser
(DN 31/1-06).
Länge leve den fria marknaden som dessa näringsidkare brukar skandera.
/Jesper Alex-Petersen
Jag blir så grymt less på alla som fjantar runt med sina åsikter om Kina-skandalen. Det hela kan sammanfattas jävligt enkelt: Det är inte Google ni ska vara förbannade på, utan den kinesiska diktaturen. Period. Det är så typiskt "intellektuella västerlänningar" - tänk inte efter, klaga bara på det amerikanska företaget.
Google har gjort många tabbar (Web Accelerator, vissa aspekter av GMail m.m.) men herregud: Jag skulle tippa på att kineserna är jäkligt glada över Googles introduktion på deras marknad. Personligen skulle jag välja ett Internet med ett censurerat Google än ett internet utan någon vettig sökmotor.
Kina växer med rasande fart, och till en början får (även stora) företag snällt lyda den korrumperade regeringen. Sånt tar tid, men ju mer influenser som kommer utifrån, desto fortare kommer Kina bli av med sina dåliga (läs: icke-demokratiska) sidor.
/En inte särskilt paranoid internetanvändare.
Edit: Och vad tror du det beror på att Google och (vet ej om det stämmer, men litar på dig) Skype gör på det här sättet? Är det för att vara onda? Nej. Är det för att tjäna pengar? Det tror jag att du tror, och det tror jag också. Självklart är det för att tjäna pengar. Hur tjänar man pengar? Man expanderar sina marknader - man expanderar i Kina i det här fallet.
Hur expanderar man i Kina? Ja, för att ens få lansera något som till exempel en sökmotor och Skype - som ju handlar om information och kommunikation - får man vara beredd att lyda regeringen - även om den på många sätt är odemokratisk.
Att handla, verkställa - det är det som förändrar och det är det som gör det möjligt att påverka. Bara företag som är i Kina kan påverka. Att vara idealist är vackert, men det leder sällan till några förändringar.