Kul med bra kommentarer. Ett kommando-interface har helt klart sina användningsomräden, t.ex dom Ciryon nämner.
Dock har jag sett UNIX-folk använda detta till förbannelse när ett grafiskt gränssnitt är mycket snabbare. Jag var på en demo av ett avancerat amerikanskt grafisk system för många år sedan. De folk som demonstrerade hade fått fullt på hårddisken från demon innan. Under en halvtimme satt demonstratören och försökte radera filer, flytta mappar/filer hit och dit. Dock lyckades hon inte särskilt bra. Jag tror dessutom att hon var utvecklare på UNIX plattform till råga på allt. Efter en stunf frågade jag lite försynt om hon inte hade en grafisk miljö för detta, typ Mac eller Windows. Hon mumlade bara som svar. Efter ytterlligare 15-20 minuter så blev vi trötta att sitta och vänta. Jag frågade då igen samma fråga eftersom jag såg att det hon höll på med lämpar sig mycket bättre för ett grafiskt gränssnitt. Hon lyssnade då. Det tog någon minut med det grafiska gränssnittet så var den plågan över.
Att älska en teknik till den graden är straffbart enligt min mening.
Jag har jobbat med datorer så länge så jag vet när kommando-interface passar och inte. I 99% av fallen behövs det inte utan ett grafiskt gränssnitt är mycket mer effektivt. Framförallt på att flytta och ordna filer mellan olika mappar.
Det är bra att ha ett underliggande kommandospråk för speciella situationer. Men faktum är att jag har ALDRIG saknat detta i Mac OS 9. De få gånger jag behövde något sådant använde jag AppleScript. Jag fick ständigt frågor från PC-folk om hur man kan "gå in i filerna" och ändra. Dom menar då t.ex Preference-filer (.INF) som Windows plåga av. Jag har också varit tvungen att gå in i dessa iNF-filer då jag jobbat med PC (jag är utvecklare på PC-plattform...). Det har dock aldrig behövts på Mac (OS 9 alltså). Varför? Ett mycket enkelt svar. Det är helt enkelt så att om användaren inte har möjlighet att ändra dessa Preference-filer i Mac OS 9 så MÅSTE utvecklaren se till att detta fungerar. Så vad är bäst? Att 1 utvecklare fixar sina buggar och problem eller att 1000-tals användare skall behöva vara inne och rota i en massa INF-filer. Svaret på det är väl rätt självklart. Men få människor jag mött har förstått att just avsaknaden av dessa möjligheter i Mac OS 9 faktiskt rättar till sådana problem och skapar bättre system - man behöver inte vara inne och rota i utvecklarens filer. Men istället känner dom sig "rädda" för att inte ha de verktyg de är vana vid. Dom är inte vana vid att, så att säga, köra en bil som fungerar utan måste alltid ha sin verktygsväska och reservdelssats med sig.
Det är alltid utvecklaren som skall fixa sina problem och buggar - inte användaren.
På samma sätt finns det därmed en enorm fördel med att kommandorads-interface saknades i OS9: Det TVINGAR utvecklare till att skapa grafiska gränssnitt för allt, gränssnitt som dessutom skall fungera perfekt. Tyvärr med OS X så är detta inte fallet. På klient sidan har man varit mer noggran. Där har man viljat göra ett lättanvänt system och inte krångla till det i onödan. Men på server-sidan kan det ju tydlligen tillåtas vara lite krångligare. Varför det? Jag har ingen förståelse för detta. Måste man vara datanörd för att köra en server? Nej nej. Den skall vara exakt lika enkel som klient-sidan. Jag vet att allt detta går att lösa. Problemet är viljan hos dom systemdesigners och utvecklare som står bakom. Hade inte OS X haft ett kommandorads-interface hade även dessa tvingats göra riktiga lösningar.
Såååå.... visst, kommandradsinterface i all ära. Men det resulterar tyvärr i praktiken/verkligtheten till att det blir sämre lösningar för användaren. Apple kan slarva och säga att dom har funktioner för ditt och datt. Men i själva verket har dom inga "Mac"-funktioner för detta. Dom har saker som kan köras men inte användas.
Apple har alltid sått för lättanvända grafiska system. Detta skall ALLTID prioriteras. Men i OSX Server har man inte gjort det helt enkelt.
Jag hoppas att Apple prioriterar grafiska lösningar framigenom men naturligtvis behåller kommandorads-interface för de undantagsfall de verkligen behövs.
Sammanfattning:
- Avsaknad av möjligheter för användaren att rota i filer och utföra saker "bakom ridåerna" skapar bättre system eftersom utvecklaren tvingas rätta till sina problem och göra saker som faktiskt fungerar.
- Hade OSX saknat kommandorads-interface hade även AppleScript varit mer utvecklat eftersom det då hade varit vägen att gå i dessa speciella tillfällen. Vi hade också då sett perfekt fungerande grafiska interface för samtliga funktioner. Alla skulle kunnat använda OSX server. Inte bara tekniker.
Men kommandorads-interface är en grundläggande del i UNIX. Så Apple får helt enkelt skärpa sig och inte låta detta påverka dom. Istället skall målet vara att göra ett perfekt grafiskt system för alla typer av människor.