Som Winston Churchill sa:
"Those that fail to learn from history, are doomed to repeat it"
Lite nyfiken, vad tänkte du att Ikea ska lära sig från historien egentligen?
Ta tex IKEAs handfat med deras blandare. Om en pakning går sönder så var man tidigare tvungen att köpa en helt NY blandare. Detta gjorde människor måttligt glada och det var ett par inslag på PLUS om detta. Blev i slutändan en enorm BADWILL för IKEA
Och lektionen av det är vad? Det är knappast någon överraskning att man inte kan komma tillbaka efter ett årtionde och köpa reservdelar till en blandare som kostar en femtedel av vad man får ge hos en riktig VVS-handlare. Det gäller för Ikea likväl som Clas Ohlson, Jula och alla andra som kränger billiga blandare. Att vissa sedan blir upprörda över det säger snarare mer om mänskligheten i stort än något annat.
Sedan att integrera sådan här teknik som TV ser jag som ett dumdristigt vall därför att just TV utveckling har alltid gott enorm fort med nya tekniker, portar osv vilket kommer betyda att när TV:n inte längr har de anslutningar som krävs så blir man tvungen att inte bara byta TV:n utan hela möbeln som då blir helt omodärn .. inte pga av utseendet som kanske fortfarande funkar utan pga av tekniken..
Detta gör plötsligt detta till en för €#"%" igt dåligt och omiljöväligt alternativ eftersom mkt mer kommer hamna på tippen än bara TV:n
Felet du gör är att du utgår från att alla andra har samma behov och intressen som dig själv. Det finns tveklöst ett stort kundsegment som har sina TV-apparater väldigt länge utan att bekymras över hur panelens kontrastförhållande eller utbud av portar står sig mot det allra senaste, och som uppenbart är den tänkta målgruppen.
Det kommer hela tiden finnas män i nedre medelåldern som byter hemelektronik oftare än de byter byxor, och de kommer även i fortsättningen kunna välja mellan ett praktiskt taget oändligt antal kombinationer av TV-apparater, väggfästen, TV-möbler och eventulla Bluray-spelare. Enda skillnaden blir bara att hela den processen slutar vara en obligatorisk del av TV-köpet, vilket definitivt är ett steg i rätt riktning.