- FotoBullen
- Medlem ●
- Göteborg
Jag bara väntade på det där. Jag kör för fort när jag är ensam. Eftersom jag har jobbat kvällstid och åkt hem på motorväg har jag varit ensam på vägarna.
Det är så fruktansvärt fel Baron och det tror jag att även du är medveten om innerst inne. Givetsvis respekterar jag dina åsikter i piratkopieringsfrågan men med ovanstående utalande sänkte du ditt skepp.
Att du kör fort på kvällen, tomma vägar, endast ensam är ingen ursäkt. Du begår ett brott samt att du riskerar inte bara ditt egna liv utan andras också. Hur du sedan försöker svartmåla fildelarna/piraterna när du själv är en återfallsförbrytare samt potentiell livsfara för din omgivning är för mig absurdt.
Hur "allvarligt" ett brott är har ingen betydelse för om man får begå det eller inte. Svaret är ett glasklart "nej". Du får inte begå brott oavsett vad du tycker om brottet. Nödsituationer ger ingen rätt att begå brott, men kan göra att du slipper påföljd.
Brottets allvarlighet är däremot intressant när samhället bestämmer hur mycket resurser som skall satsas på att förebygga dessa brott och ställa brottslingarna till svars.
Enl. Vägverket skulle 100-150 färre dö i trafikolyckor varje år om folk höll hastighetsgränserna. Så många dödsfall (och därmed förenade kostnader) är ett starkt argument för att förebygga och beivra fortkörning (och andra trafikbrott). Även om man är ensam på vägen (eller snarare: tror sig vara ensam) orsakar man skador och kostnader.
Argumentet för att förebygga och beivra brott mot upphovsrätten är att värna om upphovsrättsinnehavarnas ekonomiska intressen (samt, får man anta, att beivra brott i allmänhet).
Ett citat från tingsrättsdomen mot den person i Västerås som delat ut en film på DC:
Att göra en film tillgänglig för allmänheten på Internet får stora konsekvenser för filmindustrin. Olagligt material kan på detta sätt spridas snabbt och nå många vilket innebär stora ekonomiska förluster för rättighetsinnehavarna. Detta talar för att man bör se allvarligt på dessa brott.
Från: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10853063.asp
Däremot håller jag inte med om det sätt rättighetsinnehavarna och deras intresseorganisationer räknar för att beräkna sina "förluster". Lögn, förbannad dikt och statistik. Men det är en annan diskussion.
Ett brotts upplevda allvarlighet har också "kulturella" aspekter. Rattonykterhet ses i vår kultur som ett brott som är "dåligt". Ingen argumenterar för att köra full. Men fortkörning upplevs som ett mindre allvarligt brott som "inte skadar någon", trots att effekterna av att köra för fort och köra onykter/bakfull blir ungefär desamma - du hinner inte stanna. I det ena fallet pga mer rörelseenergi, i det andra pga längre reaktionstid.
Brott mot upphovsrätten ses av många som en lindrigt brott, något som "alla" gör. Frånvaron av personskador spelar säkert in här. Att det är en verksamhet som hunnit etablera sig innan nuvarande lag kom också. Och att många uppfattar saken som att det bara är feta direktörer som drabbas gör det enklare att justifiera. (allmäna funderingar, ingen här behöver känna sig träffad )
Det är så fruktansvärt fel Baron och det tror jag att även du är medveten om innerst inne. Givetsvis respekterar jag dina åsikter i piratkopieringsfrågan men med ovanstående utalande sänkte du ditt skepp.
Grejen är ju att jag vet att jag gör fel. Jag kör(de) för fort trots att jag tycker att man inte ska köra för fort. Jag bröt mot min egen princip om att man ska rätta sig efter det totala bereppet om vad som är tillåtet och vad som inte är det. Det är det so är skillnaden. Jag rättfärdigar inte att jag körde för fort.
Om Ung Vänster använder mina bilder utan att betala så förlorar jag möjligheten att sälja de till nån annan. Det gör inte den som piratkopierar mina teckningar för att skriva ut och hänga upp på väggen. Om nån gör så så oppochnerar jag mig egentligen bara mot själva hackningen av min dator.
Okej, jag valde tydligen fel exempel. Anta att du har jobbat med dina illustrationer för att ställa ut dem på ett galleri för försäljning. Den som piratar dina bilder för att hänga upp dem hemma kanske hade köpt dem i stället om den respekterade upphovsrätten. Och det går ju inte att tillämpa att bara de som inte har råd att köpa ska få pirata. Vem ska dra gränsen? Skänk bort bilderna eller respektera upphovsrätten.
Grejen är ju att jag vet att jag gör fel. Jag kör(de) för fort trots att jag tycker att man inte ska köra för fort. Jag bröt mot min egen princip om att man ska rätta sig efter det totala bereppet om vad som är tillåtet och vad som inte är det. Det är det so är skillnaden. Jag rättfärdigar inte att jag körde för fort.
Men du skrev ju tidigare att du "bara kör för fort när du är ensam på vägen", den ursäkten tycker jag inte låter särskilt olik "jag piratkopierar inte för kommersiella ändamål", eller "jag piratkopierar bara sånt jag inte skulle ha köpt i vilket fall som helst".
Skillnaden mellan de som bryter mot lagen trots att de tycker att det är fel, och de som bryter mot lagen för att de tycker det är ok verkar inte särskilt stor.
Jag anser att piratkopiering i allmänhet är förkastligt då det skapar krångliga kopieringsskydd och licensförfaranden, samt orsakar förluster för företagen och skapar kostnader för de som legalt använder programmen. Detta gäller även då piratkopiorna används i sk utvärderingssyfte eller liknande.
Däremot anser jag att mindre bemedlade, dvs studenter och arbetslösa, borde få möjlighet att lösa licens till kraftigt reducerat pris under förutsättning att programmet inte används för kommersiella ändamål. I nuläget har studenter oftast denna möjlighet om man kan intyga att man är inskriven på en utbildningsinstitution medan arbetslösa saknar denna möjlighet. Licenserna är oftast alldeles för dyra för en privatperson att ha råd med, än mindre om man är arbetslös.
Ett exempel som jag själv upplevt. Jag praktiserade som 3D modellerare på ett företag inom visualisering. Där användes ett program som var de-factostandard. När företaget köptes upp och jag blev övertalig föreslog avgående chefen att jag skulle skaffa en piratkopia för privat bruk för att upprätthålla kunskaperna. En kommersiell licens hade varit ekonomiskt otänkbart.
Mats
Ett exempel som jag själv upplevt. Jag praktiserade som 3D modellerare på ett företag inom visualisering. Där användes ett program som var de-factostandard. När företaget köptes upp och jag blev övertalig föreslog avgående chefen att jag skulle skaffa en piratkopia för privat bruk för att upprätthålla kunskaperna. En kommersiell licens hade varit ekonomiskt otänkbart.
Fanns det inga studentlicenser för det programmet?
Nej, det fanns ingen studentversion vid tillfället. Dessutom var jag arbetslös och inte student.
Nej, det fanns ingen studentversion vid tillfället. Dessutom var jag arbetslös och inte student.
Den skillnaden kommer man väl runt enkelt nog? Det är ju bara att vara registerad på en enda kurs. (Fast om man inte får studera och få A-kassa samtidigt så blir det förstås knepigare.)
Den skillnaden kommer man väl runt enkelt nog? Det är ju bara att vara registerad på en enda kurs. (Fast om man inte får studera och få A-kassa samtidigt så blir det förstås knepigare.)
Normalt sett får man inte studera med A-kassa då man som student inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande, som det så vackert heter. Tydligen kan arbetslösa inte samtidigt vara studenter, eller vice versa, så problemet kvarstår.
En lösning skulle kunna vara att det enda kravet för att få lösa en "studentlicens" är att programmet inte används kommersiellt, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, oavsett om användaren är inskriven student eller inte.
Normalt sett får man inte studera med A-kassa då man som student inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande, som det så vackert heter. Tydligen kan arbetslösa inte samtidigt vara studenter, eller vice versa, så problemet kvarstår.
En lösning skulle kunna vara att det enda kravet för att få lösa en "studentlicens" är att programmet inte används kommersiellt, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, oavsett om användaren är inskriven student eller inte.
Man kan studera upp till 50% och samtidigt gå på A-kassa, men man får vara beredd på att kunna hoppa av kursen. Man måste även få det godkänt av arbetsförmedlingen och a-kassan...
Mvh Daniel - som studerar 50 % för tillfället
Man kan studera upp till 50% och samtidigt gå på A-kassa, men man får vara beredd på att kunna hoppa av kursen. Man måste även få det godkänt av arbetsförmedlingen och a-kassan...
Mvh Daniel - som studerar 50 % för tillfället
Ok, det var mer än jag visste.
Försökte få en överblick vad den här tråden egentligen handlar om. Inte lätt...
1. Vissa erkänner lagen från 1/6 som sådan, men laddar ner ändå. Utan att försöka hitta någon anledning till varför det ska vara försvarbart att göra så.
2. Vissa kan väl iofs erkänna lagen men tycker den är fel och anser sig därför inte göra något fel när han/hon laddar ner.
3. Vilken lag?
4. Vissa kör för fort.
5. Vissa tycker att nedladdningbart material kan räknas som kultur och att upphovsmannen därför inte ska få sätta ett pris på produkten. Och om han får sätta ett pris, ska han i vilket fall inte räkna med att få betalt bara för att någon använder hans program/musik/film.
6. Vissa tycker att nedladdning av program är försvarbart i utvärderingssyfte. Huruvida det faktiskt betalas för programmen efter utvärderingen går inte att utröna.
7. Vissa förstår inte att åsikter inte är detsamma som fakta. Och måste hela tiden med alla medel tala för sin ståndpunkt. Eftersom den eller de som inte har samma åsikt kommer att hamna i skärselden och spetsas på Djävulen pålar om de inte kan hjälpas in på den rätta vägen.
8. Åsikt ett: Att köra för fort är värre än att ladda ner.
9. Åsikt två: Att ladda ner är värre än att köra för fort.
10. Åsikt tre: Faster Agda ska vara i Skövde kl 14:30. Annars får hon inte ladda ner.
11. Vissa kommer att ta denna lista på djupaste allvar och börja argumentera för hur fel den är.
12. Vissa skiter i vilket...
Försökte få en överblick vad den här tråden egentligen handlar om. Inte lätt...
1. Vissa erkänner lagen från 1/6 som sådan, men laddar ner ändå. Utan att försöka hitta någon anledning till varför det ska vara försvarbart att göra så.
2. Vissa kan väl iofs erkänna lagen men tycker den är fel och anser sig därför inte göra något fel när han/hon laddar ner.
3. Vilken lag?
4. Vissa kör för fort.
5. Vissa tycker att nedladdningbart material kan räknas som kultur och att upphovsmannen därför inte ska få sätta ett pris på produkten. Och om han får sätta ett pris, ska han i vilket fall inte räkna med att få betalt bara för att någon använder hans program/musik/film.
6. Vissa tycker att nedladdning av program är försvarbart i utvärderingssyfte. Huruvida det faktiskt betalas för programmen efter utvärderingen går inte att utröna.
7. Vissa förstår inte att åsikter inte är detsamma som fakta. Och måste hela tiden med alla medel tala för sin ståndpunkt. Eftersom den eller de som inte har samma åsikt kommer att hamna i skärselden och spetsas på Djävulen pålar om de inte kan hjälpas in på den rätta vägen.
8. Åsikt ett: Att köra för fort är värre än att ladda ner.
9. Åsikt två: Att ladda ner är värre än att köra för fort.
10. Åsikt tre: Faster Agda ska vara i Skövde kl 14:30. Annars får hon inte ladda ner.
11. Vissa kommer att ta denna lista på djupaste allvar och börja argumentera för hur fel den är.
12. Vissa skiter i vilket...
Nä, den stämmer väl hyfsat... Fast jag fattar inte riktigt åsikt 3
Okej, jag valde tydligen fel exempel. Anta att du har jobbat med dina illustrationer för att ställa ut dem på ett galleri för försäljning. Den som piratar dina bilder för att hänga upp dem hemma kanske hade köpt dem i stället om den respekterade upphovsrätten. Och det går ju inte att tillämpa att bara de som inte har råd att köpa ska få pirata. Vem ska dra gränsen? Skänk bort bilderna eller respektera upphovsrätten.
Det finns en viss tjusning i att ha original och jag tvivlar starkt på att nån som väljer att skriva ut mina bilder på en hemskrivare hade köpt de på galleri om skrivare haft kopieringsskydd. Oavsett vilket så är det såklart helt OK. Varför ska bara en person få ha mina bilder på väggen hemma?
Tjänar jag pengar på att sälja billiga utskrifter är det knappast piraternas fel om jag har svårt att få ekonomin att gå ihop.
Tjänar jag pengar på att sälja billiga utskrifter är det knappast piraternas fel om jag har svårt att få ekonomin att gå ihop.
I kombination med din prissättning är det förstås deras fel. Om du prissätter dina produkter så att folk vill köpa dem får du dem sålda. Men du är ju å andra ingen anhängare av kapitalism har jag förstått.
spela roll om det är lagligt eller inte. allt som är lagligt är inte bra, och allt som är olagligt är inte fel.
i slutet är det ändå sunt förnuft som räknas.
enligt min uppfattning är det i många fall moraliskt försvarbart att använda piratkopierade program.
spela roll om det är lagligt eller inte. allt som är lagligt är inte bra, och allt som är olagligt är inte fel.
i slutet är det ändå sunt förnuft som räknas.
Anarkisten avslöjar sig. Vem avgör vad som är sunt förnuft? I brist på bättre är det lagen. Lagarna stiftas ofta just med det sunda förnuftet som modell. Alla kan inte gilla alla lagar, men det som får systemet att fungera är att det finns en allmänt spridd respekt för lagarnas allmängiltighet. Gillar man inte lagen får man försöka ändra lagen i stället för att bryta mot den.
Anarkisten avslöjar sig. Vem avgör vad som är sunt förnuft? I brist på bättre är det lagen. Lagarna stiftas ofta just med det sunda förnuftet som modell. Alla kan inte gilla alla lagar, men det som får systemet att fungera är att det finns en allmänt spridd respekt för lagarnas allmängiltighet. Gillar man inte lagen får man försöka ändra lagen i stället för att bryta mot den.
ja, du har rätt. i teorin är lagen skriven med sunt förnuft som modell, och i praktiken är det tillåtet att ha sex med djur, men inte att kopiera programvara.
jag tycker min piratkopiering är helt jämförbart med din fortkörning, ingen märker någonting och ingen skadas. visst skulle vi kanske vilja ändra lagarna, men när jag ska tjäna pengar på vad jag gör och det är fler bilar på din väg kanske lagen passar perfekt.
Respekt för lagen är viktigt. Därför är det viktigt att lagen är värd respekt. Det är den inte alltid.
Om jag skriver en bok så kan delar av den boken citeras så att jag framstår i dålig dager. Det går emot min intention med boken. Är det någon som tycker att det är fel? För olagligt är det inte.
Producentens intention med produkten är oviktig.
Jag vet inte om ni medvetet försöker misstolka vad jag skriver, för misstolkar gör ni. Och det så grovt att man börjar undra...
Fortfarande så bryter du ju mot lagen (din anarkist!)!? Som du resonerar kan man ju tro att det är upp till var och en att med sitt eget omdöme och sin egen moraliska kompass välja vilka lagar han eller hon vill följa?
Jag försökte visa att alla som hävdar att man får bryta mot dåliga lagar resonerar just så. Jag är i alla fall medveten om att det är fel, både i juridisk och moralisk mening att köra för fort. Piraterna verkar inte förstå att det är fel. Sjukdomsinsikt kallas det i andra sammanhang.
Ja, fast mindre fel än att sätta medtrafikanter i livsfara genom att köra för fort.
Om du ska slå mig med mina egna exempel kan du väl i alla fal använda dem hederligt. För det första erkände jag genast att det är fel att köra för fort. För det andra skrev jag att jag bara körde för fort när jag var ensam på vägen. Utgå från det i stället.
Juridik har inget med rätt och fel att göra. Bara lagligt och olagligt. Lagligt och olagligt ska såklart ligga så nära rätt och fel som möjligt.
Producentens intention med produkten är oviktig.
Juridiken är ju till för att visa vad som är rätt och fel. Vad trodde du? Lagen är ju inte skapad av nån på skoj.
Med "producentens intention" menade jag givetvis att skaparen av ett verk skapade verket tex med syftet att tjäna pengar. Är den intentionen oviktig? Är det verkligen så att du inte förstod att det var det jag menade? Eller är det verkligen så oviktigt? Hur ställer du dig då till att Röd press hackar din dator och tar dina illustrationer och publicerar dem utan att betala trots att du hade tänkt sälja dem för att betala ditt studielån?
Jag vet inte om ni medvetet försöker misstolka vad jag skriver, för misstolkar gör ni. Och det så grovt att man börjar undra...
Ja, man undrar... men deras tolkningar och synpunkter ger ganska underhållande läsning...
Jag tror att jag tidigare i tråden skrev att ingen kommer någonsin att kunna övertyga motståndarna och därmed "vinna" en sådan här diskussion. Och detta blir tydligare och tydligare, ju längre tråden blir...
Men kanske ska vi bara "agree to disagree", och lägga ner nu...
Om du ska slå mig med mina egna exempel kan du väl i alla fal använda dem hederligt. För det första erkände jag genast att det är fel att köra för fort. För det andra skrev jag att jag bara körde för fort när jag var ensam på vägen. Utgå från det i stället.
Hursomhelst så bryter du mot lagen (Lagen!). Du har en egenhändigt påhittad föringande omständighet som försvar för ditt lagbrott. Tror du att du är speciell för att du inte försöker köra på någon?
Hursomhelst så bryter du mot lagen (Lagen!). Du har en egenhändigt påhittad föringande omständighet som försvar för ditt lagbrott. Tror du att du är speciell för att du inte försöker köra på någon?
Men du hävdar ju att: Bara för att det finns andra människor som begår en massa andra vardagsbrott (t.ex fortkörning), så är det OK att begå fler (t.ex piratkopiering).
Det är väl också en "egenhändigt påhittad förringande omständighet"?
Vem säger att det är just pirat-förespråkarnas sunda förnuft som ska gälla när man bestämmer vilka brott som ska kallas vardagsbrott, och därmed vara OK att begå? Det finns nog många med mycket rymligare samveten som skulle dra gränsen någon annanstans, och deras sunda förnuft skulle kanske "tillåta" mycket grövre brott... Är det fortfarande "rätt" då?
Men du hävdar ju att: Bara för att det finns andra människor som begår en massa andra vardagsbrott (t.ex fortkörning), så är det OK att begå fler (t.ex piratkopiering).
Det är väl också en "egenhändigt påhittad förringande omständighet"?
Vem säger att det är just pirat-förespråkarnas sunda förnuft som ska gälla när man bestämmer vilka brott som ska kallas vardagsbrott, och därmed vara OK att begå? Det finns nog många med mycket rymligare samveten som skulle dra gränsen någon annanstans, och deras sunda förnuft skulle kanske "tillåta" mycket grövre brott... Är det fortfarande "rätt" då?
Poängen är att alla bryter mot lagen, och alla gör det i varierande grad baserat på vad deras egen moraliska kompass säger. Det jag opponerar mig mot i den här tråden är de högtravande moralisterna som tror att de är bättre än nån annan bara för att de inte begår just detta relativt ringa lagbrott men gärna begår grövre brott själva. Vad som är rätt och fel beror på vem du frågar, men så länge man inte är bättre själv tycker jag man ska ge fan i att fördömma andra.
Jag försökte visa att alla som hävdar att man får bryta mot dåliga lagar resonerar just så. Jag är i alla fall medveten om att det är fel, både i juridisk och moralisk mening att köra för fort. Piraterna verkar inte förstå att det är fel. Sjukdomsinsikt kallas det i andra sammanhang.
Juridiken är ju till för att visa vad som är rätt och fel. Vad trodde du? Lagen är ju inte skapad av nån på skoj.
Med "producentens intention" menade jag givetvis att skaparen av ett verk skapade verket tex med syftet att tjäna pengar. Är den intentionen oviktig? Är det verkligen så att du inte förstod att det var det jag menade? Eller är det verkligen så oviktigt? Hur ställer du dig då till att Röd press hackar din dator och tar dina illustrationer och publicerar dem utan att betala trots att du hade tänkt sälja dem för att betala ditt studielån?
Den intentionen bryter jag ju mot så fort jag bestämmer mig för att inte köpa hans produkt, eller hur? Om Ung Vänster gör så så sabbar de mina förutsättningar att tjäna pengar och jag är mycket tydligt mot upphovsrättsbrott för komersiellt användande (vilket jag många gånger, så du kunnat läsa det, påpekat. Ärligt talat tror jag till och med du visste det. Du hoppades bara att jag inte skulle orka upprepa mig). Man kan visserligen säga att jag sabbar producentens förutsättningar att tjäna pengar på mig genom att inte köpa dennes produkt, men det är ju fullt lagligt. Om Ung Vänster använder mina bilder utan att betala så förlorar jag möjligheten att sälja de till nån annan. Det gör inte den som piratkopierar mina teckningar för att skriva ut och hänga upp på väggen. Om nån gör så så oppochnerar jag mig egentligen bara mot själva hackningen av min dator.
Och juridiken är inte till för att visa vad som är rätt och fel. Vad som är rätt och fel vet folk. Den är till för att ge samhället befogenheter när någon gör något som av samhället anses fel. Och även om juridiken i möjligaste mån ska avspegla vad som är rätt och fel, så stoppar ju inte det juridiken från att misslyckas ibland.
Piratkopiering har flera intressanta moraliska implikationer. Jag tror alla kan hålla med om att det finns både positiva och negativa aspeketer av piratkopiering, om man ser bara till konsekvenserna.
En sak som dock inte varit uppe till diskussion är att sån här konsekvensetik är ganska endimensionell, det finns en annan intressant aspekt som har att göra med huruvida en handling kan vara rätt eller fel i sig själv, oavsett dess konsekvenser, samt angränsande till det, vad en "rättighet" innebär.
Inom moralfilosofi är det en vanlig metod att använda hårddragna exempel för att tydliggöra principresonemang, och därför tänkte jag göra det nu. Ha lite tålamod - det kommer en en poäng på slutet
Låt säga att vi har en njursjuk patient, som kommer att dö om han/hon inte får en ny njure. Det är välkänt för alla att en människa kan leva ett nästan lika bra liv med bara en njure, men man kan inte leva utan båda. Med andra ord så skulle patienten överleva om han/hon fick en av dina njurar.
Så länge du går med på att donera är förstås allt frid och fröjd, men hur är det om du inte vill ge bort din njure? Har då han/hon/staten/läkare rätt att med tvång ta din njure? När allt kommer omkring så klarar du ju dig bra med bara en, och det gör ju att en annan människa får överleva.
På samma sätt kan man göra ett exempel med ögon: Låt säga att det vore möjligt att ge en blind synen åter om han/hon fick ditt ena öga. Du skulle ju klara dig nästan lika bra, men för den blinde skulle det vara ett mirakel
Om man ser enbart till konsekvenserna så verkar det ju alltså rimligt att man med tvång skulle få ta någon annans organ, då nyttan överväger så att säga.
Trots det så vänder vi oss alla spontant och intensivt mot det. Vi känner helt enkelt på oss att det är något fel med det logiska resonemanget och att enbart se till konsekvenserna. Vi känner på oss att det också finns en annan moralisk dimension som är viktigare, än att bara se till konsekvenserna av handlingen.
Den dimensionen är att vi alla anser oss ha en okränkbar rätt till vår kropp - och att ingen, oavsett nyttan det ger för dem, har rätt att göra såna saker mot oss. Detsamma gäller våra tankar, beteenden osv - vi anser oss alla ha rätt att på något sätt bestämma över oss själva och göra vad vi vill med våra liv.
Och nu är vi nästan tillbaka till huvudfrågan: Om vi har rättigheter till våra liv så måste det, om det ska någon rimlig betydelse, också innebära att vi har någon slags rättigheter till det vi skapar.
Och det är precis de rättigheterna piratkopiering kränker.
Visserligen kränks i en bemärkelse vi alla, av att staten kräver skatt osv, men den kränkningen är lika för alla, men piratkopiering drabbar oerhört ensidigt, så att de som producerar fysiska varor får sina egendomar och vad de producerar skyddat av staten, men de som arbetar intellektuellt eller konstnärligt blir i praktiken lovligt byte.
Visst kan man säga att det ovanstående är lite hårddragna exempel, men om man tänker efter så inser man att den här konflikten är högst reell: Vi vet ju alla att t.ex. AIDS-mediciner piratkopieras utan att läkemedelsbolagen får ersättning. Utifrån ett rättighetsperspektiv är det enkelt att försvara det genom att säga att rätten till liv övertrumfar rätten till egendom.
När det gäller piratkopiering så är det däremot svårt att utifrån ett rättighetsperspektiv säga att rätten till förströelse via piratkopierad film/musik/spel/program övertrumfar rätten till egendom. På de grunderna är jag personligen motståndare till piratkopiering, därför att den kränker viktiga rättigheter och slår oerhört snett - oavsett vilka lovvärda effekter det har för de som piratkopierar.
I situationer som t.ex. AIDS-medicinerna är jag naturligtvis för piratkopiering, därför att rätten till liv övertrumfar allt.
Långt jäkla inlägg, jag vet, men jag försökte påvisa att en ren konsekvensetik är ett lite väl simpelt sätt att se på frågan
En jäkla massa text...
Väl talat, men slutklämmen stämmer inte riktigt överens med verkligheten.
Du kan inte vara för kopiering endast om den gör gott enligt ditt tycke.
Fotobullen, om du citerar någon så tillhör det nog god sed att citera det de faktiskt skriver. Att hitta på egna citat som du just gjorde är lite fjantigt tycker jag.
Du missförstår också min poäng, som var att man ibland måste se till rättigheter och principer, inte enbart konsekvenser. I AIDS-fallet råkar rättigheter och konsekvenser peka åt samma slutsats, men i andra fall pekar de åt olika.
Du missförstår också orsakssambandet: Jag värdesätter inte upphovsrätten för att jag är mot piratkopiering, utan jag är mot piratkopiering för att jag värdesätter upphovsrätten.
Argumenten först - ställningstagandet sedan.
Kan kanske tyckas som en liten skillnad för dig, men den är väldigt viktig för mig
Fotobullen, om du citerar någon så tillhör det nog god sed att citera det de faktiskt skriver. Att hitta på egna citat som du just gjorde är lite fjantigt tycker jag.
Du missförstår också min poäng, som var att man ibland måste se till rättigheter och principer, inte enbart konsekvenser. I AIDS-fallet råkar rättigheter och konsekvenser peka åt samma slutsats, men i andra fall pekar de åt olika.
Du missförstår också orsakssambandet: Jag värdesätter inte upphovsrätten för att jag är mot piratkopiering, utan jag är mot piratkopiering för att jag värdesätter upphovsrätten.
Argumenten först - ställningstagandet sedan.
Kan kanske tyckas som en liten skillnad för dig, men den är väldigt viktig för mig
Jag ber om ursäkt om jag har gjort en alldeles för snabb slutsats men så som jag läste det, när jag filtrerade bort allt som egentligen spelar någon roll juridiskt eller enligt vår kära lagbok, så fick jag det till att du var emot kopiering sålänge den inte sker i gott syfte samt att du anser att kopiering kränker upphovsrättinnehavarens "rättigheter" att bestämma över sitt verk.
Det känns som en relativt väl dold dubbelmoral i mina ögon, är jag helt fel ute?
Skillnaden är ju, även om du erkänner dina fartsynder, att du riskerar liv.
Du är medveten om att nästa gång du petar pedalen i botten så finns chansen att du avslutar ditt och ev. andras liv men gör detta ändå. Varför förstår jag inte men det får du själv stå för.
Kopiering är harmlöst. Ett brott som egentligen är skrattretande om man tänker efter.
Det enda som är fel, och det håller jag med om, är att vissa inte får den upppmärksamhet de förtjänar. Det handlar inte i slutändan om pengar då en kopia är just en kopia och absolut inte en utebliven profit. Branschen/Scenen/Vad man nu vill kalla det har utvecklats så fruktansvärt mycket de senaste 5-6 åren och företagen har fått sin chans att hoppa på tåget, att dom nu gråter krokodiltårar har de endast sig själva att skylla. Samhället utvecklats och det finns alltid folk som vägrar anpassa sig. Låt oss inte hindras utan utvecklats.
Ursäkta offtopic, var tvungen att lufta ventilen en aning