Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
stefanprofiler
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Jag arbetar med digital bildbehandling, undervisar, utvecklar och skriver ut bilder för utställningsbruk. Är certifierad av FOGRA i att sätta upp förprovtryckssystem enligt ISO-standard 12647-7 och säljer/installerar EFI RIP-program.
  • Registrerad 2004-12-31
  • Senast aktiv 2018-08-22
  • Antal inlägg 234

Foruminlägg

De senaste inläggen stefanprofiler har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Cajsa:

Jag får svaret att det inte går att ha profiler, för de är inbyggda i rippen i maskinen.

Detta visar väl mest hur okunniga de är om färghantering. Om du hade fått en färgprofil och kunnat konvertera bilden till denna profil hade du ju haft ett grepp om hur bilden blir i tryck. Om sedan rippen ser att det är samma profil som finns i bilden och inbyggd i rippen, så kommer det inte ske någon konvertering.

Det enda som hindrar dem från att göra en bra profil är att man måste kunna avaktivera färghanteringen under det att man skriver ut den färgkarta som ska användas för att skapa profilen. Det finns en del rippar som är så dåligt konstruerade att det inte går att avaktivera färghanteringen.

Stefan

Ursprungligen av Snoopy:

Perfekta kopior från bläckstråleskrivare som går att återskapa i hur många lika ex. är verkligen utopia men blir vi lyckligare som fotografer och betraktare när vi kan gå in och ändra varje pixel (och också gör det)? Vad gör det med våra bilder och hur vi betraktar bilder?

Har inga som helst problem med bilder gjorda på traditionellt fotopapper av Penn, Avedon m.fl. har du? Eller känner du att man skulle varit inne med kurv verktygen och justerat lite här och lite där?

Nu är ju alternativet för Filip knappast att sätta in ett negativ i förstoringsapparaten och göra en bra silverprint på ett traditionellt svartvitt fotopapper. Han har antagligen en digital fil som han vill få ut på ett papper. Idag har han två alternativ, antingen exponera ut bilden på ett färgfotopapper i en Lambda, Frontier eller en Lightjet eller skriva ut den på en pigmentskrivare.

Jag har inga som helst problem med traditionella fotopapper, men om du tror att man inte justerar lite här och var när man arbetar i mörkrummet, då har du antagligen inte sett en kontaktkopia från ett av Avedons neg och sedan jämfört det med det färdiga resultatet. Att det sedan krävs lika mycket av den som arbetar digitalt som för den som arbetar analogt beträffande känsla för bilden, färg och kontrast är en annan del.

Stefan

Ursprungligen av studiox:

Hej,

Jag letar efter en lokal eller arbetsplats i stockholm och tänkte höra om någon här har något över?

Alternativt om någon kan tänka sig gå ihop och dela på en lokal?

www.hg103.se/

Stefan

Ursprungligen av Filip Wänström:

Jag blev nyfiken nu, vem är Dawid?

http://www.dawid.nu/index.php

Ursprungligen av Snoopy:

Bläckstråleutskrifter förhåller sig till traditionella kopior på fotopapper som epost förhåller sig till handskrivna brev.
Epost, är snabbare, miljövänligare, lättare att läsa, billigare och går att reproducera hur många gånger som helst. Sen är det upp till var och en att välja

Varför väljer då fotografer med höga kvalitetsanspråk att göra bläckstråleutskrifter? Kolla in bilderna som sitter på Clarions nya hotell Sign, där fotograferna Gunnar Smoliansky, Georg Oddner och Åke Hedström har bilder. Eller varför har Dawid köpt en bläckstråleskrivare? Du kanske skulle ta en titt på vad som kan göras med en bra skrivare?

Stefan

Ursprungligen av enkel:

Vad är skillnaden mellan profilerna? När ska jag använda mig av vilken? Kan jag köra på Gray Gamma 2.2 genom hela arbetsflödet? När använder man dot gain med någon annan procentsats än 15%?

Dot gain är samma sak som punktförstoring och vilken punktförstoring du ska använda beror på vilket papper du trycker på. Ett högbestruket papper har en punktförstoring på 12-15%, ett dagstidningspapper kräver en punktförstoring på 25-30%. Så länge du inte vet hur du ska trycka din bild är Gamma 2,2 en bättre inställning. Sedan får du konvertera till rätt punktförstoring när du vet hur du ska trycka bilden. Likaså är det oftast bättre att skriva ut bilden med en inställning på gamma 2,2 på en bläckstråleskrivare.

Stefan

Giclée is also used in the painting world for a technique where ink is spritzed onto the medium, which is why it's been adopted to euphemize inkjet printers. Emails printed on my $99 Epson are also giclées!

Ken Rockwell anses ju av många som internets clown och han har en tendens att vräka ut mängder av uppgifter som är helt uppåt väggarna som en sanning. Detta är en av dessa, giclée printar kan man inte göra på hans eller någon annan $99 Epson skrivare. Det är en utskrift gjord på en skrivare som heter Iris som kallas giclée, en skrivare som kostar runt 1 milj kr.

Stefan

Ursprungligen av johan_tanying:

Fotopapper måste väl vara bäst - gliclee är ju bara lite ett finare ord för bläckstråleutskrift:

Det beror ju på vad du menar med bäst. Om du menar färgomfång så är en pigmentutskrift betydligt bättre. Om du menar hållbarheten så är en pigmentutskrift på ett bra papper mer än dubbelt så hållbart. Om du menar maximal svärta så är en pigmentutskrift betydligt bättre. Om du menar billigare så är fotopapper billigare.

Att jag sedan har tillgång till mängder med olika material att välja på, allt från RC-papper, lumppapper, barytpapper, canvas med mera, med mera på en bläckstråleskrivare, medan man på fotopapper kan välja på blankt eller halvblankt.

Stefan

P.S Ja, jag är partisk eftersom jag arbetar med att skriva ut bilder i stora format med pigmentskrivare.

Ursprungligen av mickefrisk:

Det som står är:
Could not complete your request because Photoshop does not recognize this type of file.

Har någon nån aning om vad det beror på? Jag är hundra på att jag har Camera Raw 5.

gör en uppdatering av din Photoshop CS4, så laddas den nya versionen av Camera Raw in. Därefter ska det inte vara något problem.

Stefan

Ursprungligen av martinator:

De extra färgerna var grönt och orange. Dock verkar systemet inte ha slagit igenom
riktigt.

För tryckeriet nej, men på skrivare blir det allt vanligare att vi har fler färger än CMYK och eventuella ljusa varianter på dessa CMYK-färger. Epson använder i sin senaste generation av skrivare just grönt och orange för att utöka omfånget. HP och Canon har använt både rött, grönt och blått vid sidan av de vanliga färgerna i sina senaste storformatsskrivare.

Stefan

Ursprungligen av Chaosstar:

Bifogar en bild. Om någon vill kunna skriva ut den bilden med lika klara färger på papperet som vi ser den på skärmen hur ska då arbetsgången och hårdvaran vara?

Missade din fråga. Men svaret är alltså att det med dagens skrivare inte går att återge färgerna med samma intensitet som du har i din skärmbild, eftersom de ligger ute på gränsen för vad du kan se på skärmen. För vissa färger är vi nära, men för andra nyanser är det fortfarande en bra bit kvar innan vi når detta mål.

Och bilderna kom inte med. Den översta är dagstidning mot bestruket papper, den andra är bestruket papper mot skrivarens omfång och den tredje är skrivare mot Adobe RGB

Stefan

För det första finns det ju inte en CMYK-färgrymd, utan storleken på CMYK-färgrymder varierar väldigt mycket. Den första bilden visar det färgomfång som du har på dagstidningspapper eller på ett bestruket papper av bra kvalitet.

Och visst finns det skrivare som har större omfång än även ett bra tryck. Eftersom man använder bläckstråleskrivare för att gör provtryck med måste de i praktiken ha ett större omfång än vad trycket har. Den andra bilden är en jämförelse mellan samma tryckprofil som i föregående bild och sedan en skrivare med ett stort färgomfång.

Men så stort omfång som Adobe RGB har inte skrivarna nått upp i än så länge. Den tredje bilden visar skrivarprofil mot Adobe RGB.

Ska du skriva ut med maximalt färgomfång på en bläckstråleskrivare så ska du aldrig använda CMYK. Se till att du arbetar i en relativt stor färgrymd, som t ex Adobe RGB. I samband med utskriften konverterar du bilden till skrivarprofilen.

Stefan

Ursprungligen av planB:

Du kan väl kolla i vilket sammanhang jag fällde den kommentaren. Det var inte för att hävda att traditionell teknik var bättre i någon objektiv mening, utan om ett rent subjektivt förhållande till fotografin som hantverk som möjligen inte låter sig så lätt överföras till det digitala.

OK, då missförstod jag dig. Jag vill heller inte se att kemisk fotografi försvinner och tycker att det finns en självklar plats. Men när man läser uttalanden som »Digitalt däremot tycker jag känns platt och ospännande« undrar man om en del sett en välgjord digital print.

Ursprungligen av lufra:

Jag sa ju att det var en bra tråd! Titta så mycket siffror och ståndpunkter som kommer fram, efter vederbörlig diskussion. Jämarns vad tur att 99 finns.

OK, jag ger mig, det är en bra tråd.

Stefan:)