Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
stefanprofiler
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Jag arbetar med digital bildbehandling, undervisar, utvecklar och skriver ut bilder för utställningsbruk. Är certifierad av FOGRA i att sätta upp förprovtryckssystem enligt ISO-standard 12647-7 och säljer/installerar EFI RIP-program.
  • Registrerad 2004-12-31
  • Senast aktiv 2018-08-22
  • Antal inlägg 234

Foruminlägg

De senaste inläggen stefanprofiler har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Potah:

Problemet är att när jag ska profilera skärmen så är de flesta alternativen på skärmen inte tillgängliga och inte heller i Eye One Match programvaran.
Om jag inte minns fel så kunde jag, för länge sedan när jag hade en pc och en vanlig VGA kabel, profilera med mycket större nogrannhet.

Nu kommer du tycka att jag är onödigt petig, när jag säger att du inte kan kalibrera skärmen lika bra, du kan däremot profilera den med exakt samma noggrannhet.

Kalibrera = ställa in skärmen så att den får optimal ljusstyrka och färgtemperatur, svartpunkt och gammavärde. Profilera = mäta upp vilka färgegenskaper som skärmen har när den har kalibrerats. Men just i ditt exempel blir det ju lite viktigt, för du kan kalibrera/profilera din skärm när den är ansluten via VGA, du kan bara profilera den när den går via DVI.

Det är ett antal skärmar som fungerar på det sättet. Spelar det roll? Om din skärm ligger rätt nära den önskade inställningen från början så gör det inte det. Profilen kommer att mäta upp din skärm och med relativt små anpassningar så kan den visa din bild på skärmen.

Ligger den långt ifrån optimalt värde kommer du se posteriseringar/bandningar om du kollar på en gråskala. Profilen måste ändra på bildens värden så mycket att de 256 valörerna inte räcker till.

Så mitt råd skulle bli, kalibrera via DVI och kolla på en gradient från svart till vitt. Ser du bandningar och/eller färgsvängningar, kör den med VGA. VGA fungerar bra om du har bra kablar och anslutningar.

Stefan

Ursprungligen av Solid:

Är CG243 så pass bra alltså? Vi har tre CG241 som vi är nöjda med, bortsett från dålig betraktningsvinkel, vilket kan vara irriterande när man är fler som tittar på skärmen samtidigt. Testade och utvärderade CG242 för ett tag sen, men det blev aldrig något inköp pga andra anledningar. Vi beställde och fick tre CG243 i veckan, tyvärr skulle de till ett utländskt kontor.

Jämförde den med CG221, som ju kostar nästan dubbelt så mycket. Jag kommer inte köpa flera CG221:or framöver, utan det blir CG243 efter den utvärderingen.

Det problem som funnits med betraktningsvinklar på 241 och 242 har ju försvunnit i och med att man gått över till en IPS-panel.

Stefan

Ursprungligen av Solid:

Men en validering på Fogra 39 gör vi emellanåt och på de äldsta skärmarna blir det underkänt på ett par punkter.

Det blev det nog när de var nya också. Fogra 39 innehåller några färger som är svåra att återge för så gott som alla skärmar. Jag har ett par CG211 och jag lyckas nästan aldrig få in alla färger på godkänt. För det krävs det mina CG221:or eller nu senast CG243.

Stefan

Ursprungligen av sjovall:

Jag använder OSX 10.6 med Adobe CS4-sviten.
Producerar professionellt material både för webb och print. Högupplöst, offsettryck, samt dagspress, samt digitaltryckeri (Xeroxmaskiner).
Är det då bra eller dåligt med den där 72%-grejen, och är Dellskärmen en sådan?

72% grejen är nog menat att det inte är så bra. De skärmar som är gjorda för grafiskt bruk har idag ett färgomfång som ligger bra nära 100% av Adobe RGB. Det finns en del som har ännu större. Egentligen tycker jag det inte är så intressant som om skärmen kan visa alla de färger som kan återges i tryck, framförallt då ett högklassigt offsettryck på bestruket papper. Sådana skärmar, som Eizo ColorEdge CG243 eller Nec SpectraView 2690, kan visa 100% av ISO Coated v2, som är den ICC-profil som motsvarar sådant tryck.

Då kan du alltså på skärmen se alla de färger som sedan ska tryckas om du använder CS4-programmens softproofs-funktion.

Sedan kan andra program, som inte är färghanterade, visa färgerna alltför överdrivet starka. Därför finns det ofta en sRGB-simulering på sådana skärmar som har ett så stort färgomfång.

Så om du producerar material som ska tryckas så är det sådana skärmar som jag nämnt ovan som du bör kolla på. Tillsammans med en bra skärmkalibrator får du då en lösning där du verkligen har koll på färgerna.

Stefan

Ursprungligen av Solid:

Vad har ni som kör Eizo's ColorEdge-skärmar för erfarenhet av hur de funkar efter några år? Vi har bland annat ett gäng lite äldre CG210-skärmar på jobbet och några börjar närma sig 20.000 timmar i brinntid, men de funkar fortfarande att kalibrera enligt våra standarder, med ett nästintill fullgott resultat. Vi sitter dock rätt mörkt och har legat på en ljusstryka strax över 100 cd/m2 sen de var nya.

Våra skärmar som blivit för gamla, där är det inga problem att se det. Färgerna varierar över ytan och hörnen är lite mörkare. Vill du ha perfekt kontroll finns det ju möjligheter att validera skärmen i ColorNavigator. Gå in i programmets inställningar och välj Fogra 39 som validering. Gör sedan en validering efter det att du kalibrerat skärmen. Får du då bara underkänt på 2-3 färger skulle jag fortsätta att använda den.

Stefan

Ursprungligen av Hallon:

Det betvivlar jag inte. Dock undrar jag fortfarande varför man ber om RGB-bilder om dom ändå skall CMYKas. Man vill ju ha en så färdigkonverterad bild som möjligt när man skickar den för utskrift.

För bilder som skrivs ut på färgfotopapper används laserljus i rött, grönt och blått. Så för dessa skrivare ska de inte alls konverteras till CMYK. Att de sedan använder sRGB är ju bara att beklaga. Dessa maskiner har ingen vettig färghantering, utan antar bara att allt som skickas in ligger i färgrymden sRGB. Skickar du dit en bild som ligger i en större arbetsfärgrymd så kommer bilden bli grå och platt.

Stefan

P.S och det som Bosse skriver är en utmärkt arbetsmetod när du skriver ut på en bläckstråleskrivare

Helmatt färg är bra. Ljuset ska enligt samma standard ha en intensitet på 32-64 lux. Jag kan tycka att den nivån är lite låg, mera anpassad efter gamla tiders ljussvaga CRT-skärmar. Själv använder jag 100 lux som riktvärde.

Enligt ISO-standarden ska det vara som följer: Walls, ceiling, floors and other surfaces that are in the field of view shall be baffled or coloured a neutral matt grey, with a reflectance of 60 % or less.

Det innebär att man bör använda NCS 4000.

Ursprungligen av Monet:

Jag saknar Pms till Cmyk-sticka, någon som kan hjälpa mig att översätta PMS 5405C till CMYK så vore jag tacksam!

Sedan kan man väl lägga till Jannes svar att säga att översätta från en PMS-färg till CMYK är ungefär lika givande som att säga att översätt ordet färg till något indiskt språk. Eftersom det finns ett hundratal olika indiska språk så blir ju svaret väldigt olika.

Man måste alltså säga vilken CMYK man ska använda. Med en CMYK-dialekt kan det bli 75, 47, 35, 20. Med en annan kan det bli 70, 43, 28, 26. Då har jag ändå valt två profiler för bestruket papper i båda fallen.

Stefan

Ursprungligen av Goflorp:

Jamen, fan, i fotoaffären tar de 300:- för en plastbit....

Det är väl bara att gå och handla då...

Ngn som har tips på bra gråkort?

QP-Card finns i ett antal varianter, men jag gillar den som heter 102 bäst. Den ljusgrå tonen på detta kort är perfekt att vitbalansera mot. Sedan kan man använda de övriga grå tonerna för att se till att det inte finns ett kippstick.

Stefan

Ursprungligen av Goflorp:

Tänkte beställa visitkort.

Skulle vilja att de dubblerar som gråkort.

Vad skall jag ange för färg? NCS?

Ni som kan färger. Hur uttrycker eller blandar man till 18% grå?

Det som fotografer betecknar som 18% grå är en medelgrå ton. Vill du ha den i NCS är det antagligen mest lika NCS5000. Ska du ha den för tryckning behöver du snarare veta vilka CMYK-värden som ska anges. Skriver jag in L a b-värdet 50, 0, 0 så får jag C=49%, M=40%, Y=39% och K=27% när jag ha ISO Coated v2 som CMYK-profil.

Men sedan kommer du ändå inte få något vidare bra gråkort. För att ett sådant ska fungera optimalt ska den färg du skapar reagera likadant under alla olika ljusförhållanden, vilket är rätt otroligt att tänka sig att du skulle få om du skulle trycka en grå ton efter detta recept.

Stefan

Ursprungligen av Matsaki:

Måste ta upp frågan igen. Har en Macbook Pro 2.4GHz Glossy. Och har stora problem med färgerna. Jag gör en bild i Photoshop de färger jag vill ha den. Men sen när jag ska spara ner den i SFW (Save for Web & Devices) så blir det helt annorlunda. Mycket blekare.

Konvertera till sRGB innan du sparar, eller, om du har Photoshop CS3 eller CS4, markera att bilden ska konverteras till sRGB. Ställ sedan in förhandsvisningen på Windows (=sRGB).

Citat:

Jag förstår att Photoshop har sRGB profil, men jag kan inte få min monitor / skärm att stämma överens med den profilen

Det är inte heller meningen att du ska få det. Profilen ska vara en beskrivning av hur din skärm fungerar, så att Photoshop förstår hur bilden ska anpassas till din skärms prestanda.

Citat:

Jag har bara försökt med Apples egna Calibrate, men får det inte att stämma som sagt. Funderar på om det skulle bli stor skillnad om jag köpte SuperCal?

Jag ska vara så tråkig så att jag säger att du bör glömma bort dessa hjälpmedel. De fungerade halvdant på CRT-tiden, men numera är de helt värdelösa. Är du seriös med dina bilder, skaffa en skärmkalibrator, De kostar 2000 kr för en bra kalibrator och ger dig betydligt bättre resultat än visuella program.

Citat:

Jag ingen expert på färgprofiler så ju enklare ju bättre. Sen undrar man ju vilken bild som blir den rätta när man publicerar den på nätet. Den ja ser i Photoshop eller den jag ser på skärmen i tex. Preview?

Någon som har en snabblektion at ge? Det behöver inte va 100% för tryck och så, men bättre än nu iaf.

Problemet ned webben är ju den att ingen har en likadan skärm som din skärm, inte när det gäller färgåtergivning åtminstone. Så det du ser, det ser ingen annan. Färgerna kan diffa lite eller mycket, men det är hopplöst att vet hur alla andra kommer att se dem.

Vill du läsa mera har jag gjort ett kompendium om detta med färghantering som du kan ladda hem från http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/

Stefan

Ursprungligen av wognum:

Men nu visar PS upp två dialogrutor (se bifogade filer) som säger att den inte hittar scratch-disken och avslutar sig själv, trots att alla diskar är inkopplade och synliga på skrivbordet.

Jag antar att frågan är hur man ändrar scratch-disk utan att öppna Photoshop?

Ominstallation är sällan lösningen på sådana problem. Enklast är att slänga pref-filen innan du startar Photoshop. Det ser ut som du använder Mac och då kan du göra detta genom att gå till Användare > Bibliotek > Preferences > Adobe Photoshop CS4 Settings > Adobe Photoshop CS4 Prefs.psp. När du sedan startar programmet är alla inställningar tillbaka till fabriksinställningarna.

Stefan

Ursprungligen av lufra:

Så, jag drar slutsatsen att det bästa vore att köpa NEC:s mjukvara, Spectraview.

Men: "Dear NEC Customer, we're sorry. As much as NEC would like to process your order, we are unable to do so. Due to security restrictions, NEC can only process orders created in and shipped within the United States."

https://buy.necdisplay.com:443/nec/en/US/adirect/nec?cmd=ShopCartDisplayData&Operation=Add&addSKU=SVIISOFT&addSKUQuantity=1#

Nähä. Tja, undrar vad som händer på nätets dåliga sida så här dags...?

Ibland är det trevligt att kunna hjälpa till I Europa säljs programmet Basiccolor under Nec:s märke. Så istället för att krångla med Nec kan du gå direkt till www.basiccolor.de och köpa deras program där. Ett av de bästa programmen som finns för skärmkalibrering. Om du vill köpa det i Sverige är det www.digitalpedagogen.se som är ÅF här.

Stefan

Ursprungligen av jannes:

I detta läge så borde du byta tryckeri!

Instämmer!!! Är de så okunniga när det gäller färghantering finns det ju en anledning att misstänka att de inte är så intresserade av färgåtergivning och kvalitet.

Jag satt med i den jury som bedömde bilderna till Bästa Tryck och jag kan bara bekräfta det som Jannes skriver.

Stefan
www.profiler.nu