Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
stefanprofiler
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Jag arbetar med digital bildbehandling, undervisar, utvecklar och skriver ut bilder för utställningsbruk. Är certifierad av FOGRA i att sätta upp förprovtryckssystem enligt ISO-standard 12647-7 och säljer/installerar EFI RIP-program.
  • Registrerad 2004-12-31
  • Senast aktiv 2018-08-22
  • Antal inlägg 234

Foruminlägg

De senaste inläggen stefanprofiler har skrivit i forumet.

Ursprungligen av soha:

Någon som kan rekommendera en bra filmskanner för småbild som inte kostar en förmögenhet? Inte en Imacon alltså. Marknaden för filmskannrar verkar krympa oroväckande snabbt.

En bra filmskanner och det får inte kosta en förmögenhet? En begagnad Imacon.;)

Stefan

Ursprungligen av mjg:

(Det där med 6-8 Mb är nog nys - skulle tro snarare 20-30 Mb i tiff)

Om filen är i gråskala, alltså en kanal, då räcker det ju med 8 MB tiff-filer. Motsvarar 24 MB för en färgbild med tre kanaler.

Stefan

Ursprungligen av Jake_Styles:

Sitter nu med en ny macbook (1,83Ghz & 1024Mb) och har tänkt att lägga in ps cs2 på den.

Om du tänkt att lägga in Photoshop CS2, då har du ju redan en bra råkonverterare i form av Camera Raw, som följer med Photoshop. Om du lär dig hur man använder Bridge och Camera Raw tillsammans så får du till ett riktigt smidigt flöde.

Stefan

Ursprungligen av ru4real?:

Finns det leverantörer/printfirmor som kan leverera detta?
Vad kan det kosta?

Kolla med BigImage, där vi har gjort en canvas i den storleken.

Stefan

Ursprungligen av Samuel K:

Själv skulle jag nog rekommendera Pentax K100D eftersom det är en sällsynt vettig kamera med inbyggd bildstabilisering till ett svårslagbart pris, och då har jag ändå aldrig varit något större Pentax-fan.

Jag undrar vilken nytta som bildstabilisering skulle göra i detta fall. Blixten ger ju så kort brinntid att det inte är ett problem med skakningsoskärpa. Ett bra blixtsystem med en bra ringblixt skulle jag prioritera högst.

Stefan

Ursprungligen av malen:

Visst man kan göra konvertering det i det här makro också man det är inte alltid man behöver köra makro så i detta fallet måste man göra konverteringen "manuellt".

Mina webbmakron ligger på ett par funktionstangenter, mycket snabbare än så kan det inte bli tycker jag.

Stefan

Ursprungligen av malen:

Starta Photoshop, gå i i färginställningar och välj Webbgrafikstandard. Modifiera profilen genom att kryssa i Color Management for RGB att konvertera till just den här (Webbgrafik) profilen. Spara profilen som typ Webb auto eller liknande.
Öppna sedan alla bilder du skall lägga på webben med den här profilen då konverteras färgerna atomatiskt.
)

Lite onödigt att ändra på färginställningarna om man gör annat än webbilder. Det är enklare att bara konvertera de bilder som ska exporteras till webben till sRGB. Enkelt att göra via kommandot konvertera till profil. Vill du automatisera är det enkelt att göra via ett funktionsmakro. Då kan du ju också lägga in andra steg som ska göras på bilden, som t ex Smart skärpa.

Spara sedan med kommandot Spara för webb. Kryssa i rutan ICC-profil. Eftersom Safari läser färgprofilen och sedan använder skärmprofilen för att konvertera bildens utseende kommer bilden återges korrekt i Safari.

Stefan

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hur gör jag detta effektivast och med minst handpåläggning?

För att ge ett vettigt förslag måste vi veta vilket program du arbetar med. Fler och fler program innehåller sådana batchfunktioner, som gör det möjligt att göra vad exakt det du vill.

Sedan är det också viktigt att veta om du använder råfiler eller jpeg. Råfiler ger dig större flexibilitet.

Stefan

Ursprungligen av nadell:

Tack, Stefan. Äntligen lite matnyttigt.
Ska kika närmre på Epsons sortiment, har faktiskt bara skummat förbi det innan.

Bilderna kommer tryckas på tjockt, fint, syrafritt papper. Inte just från de tillverkare du beskriver, men liknande. Dessutom kommer dom återfinnas bakom finaste UV-glas, så beständigheten är jag inte ett dugg orolig över.

Hur stora är driftkostnaden på era skrivare? Bortsett från papper.

För detta ändamål är det nog viktigt att du använder skrivare med pigmentbläck. Beträffande papper är det också viktigt att du väljer ett papper utan optiskt vitmedel. Sedan är det också stor skillnad på svärtan på olika papper på grund av den coating som används. Så det blir inte så där strålande om du använder papper som inte är avsedda för bläckstråleskrivare.

Driftkostnaden utan papper? Du menar bläckkostnaden?

Stefan

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag brukar zooma in på problemområden och ratta fram och tillbaka, utan framgång.

Håll ner alt-tangenten under det att du drar på respektive reglage. Du slipper se den blå kanalen under det att du drar i röd/cyan-reglaget och den röda när du arbetar med blå/gult. Gör det enklare att se när du hamnat rätt.

Stefan

Ursprungligen av nadell:

Jag har fått i uppdrag av ett konstgalleri att kolla på möjligheterna att trycka litografier (numrerade, handsignerade tryck på finare, tjockare papper) digitalt. Det rör sig om att inhandla storformatskrivare, och eftersom jag är helt färsk på området så har jag lite frågor kring detta.

- Vet någon hur digitalt tryck står sig i kvalitet jämfört med gammalt hederligt stentryck?

- Utrustning. Tänkte främst på att skrivaren måste ha en utskriftbredd på MINST 60 cm, och det fanns även önskemål om bredder uppåt 100 cm. Men vad jag har förstått så skenar priserna iväg hejdlöst på dessa 40 cm som skiljer?
Vilka modeller är att rekommendera i 60 cm- respektive 100 cm klasserna, och vad ligger dom på i pris?

- Utskrifskostnader. Jag blir inte jätteförvånad om detta slukar mängder med bläck, men vilka kostnader får man räkna med?

Detta är ju en verksamhet som är rätt stor i USA, se till exempel www.nasheditions.com, där Graham Nash (samme person som är Nash i Crosby, Stills, Nash and Young) visar vad de arbetar med.

Idag är de vanligaste skrivararna som man använder i dessa sammanhang är Epson-skrivare. Själv använder vi en Epson 4000 och en Epson 9600, men ska just uppdatera oss till en Epson 4800. Hållbarheten på utskrifter på bra papper är över 100 år, åtminstone om bilderna visas bakom glas och inte sätts i direkt solljus.

Papper som ger bra bilder i bläckstråleskrivare tillverkas av många tillverkare. Bland de mest kända finns Hahnemühle, som har en rad olika Rag-papper. De tillverkas av bomull som råvara. De är helt syrafria, vilket gör att bilderna får en bra hållbarhet. De tillverkas också i olika gramvikter, från tunna på cirka 200 gram och upptill 500 gram, vilket är ett riktigt tjockt papper. Vanligast är gramvikter på 300 gram.

Ska du göra snygga utskrifter bör du nog också titta på en rip, som gör att du får en mycket bättre kontroll på färghanteringen än via en vanlig drivrutin.

Men med en bra skrivare, som en Epson 4800, 7800 eller en 9800, bra papper och en bra rip får du en mycket hög kvalitet. Vi har gjort en hel del sådana utskriftsjobb åt olika fotografer och konstnärer med bra resultat.

Stefan

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Det är fullt klart att det Image Ready som medföljer PhSh CS2 bleker bilderna drastiskt, vattnar ur mättnaden. Jag har jobbat med PhSh sedan 1993, och aldrig sett något liknande, tidigare versioner av programduon har haft mycket bättre färgöverensstämmelse utan att man behövt göra några korrigeringar.
Undrar varför Adobe gjort så här i CS2?

Det har inte hänt något med färghanteringen som skulle påverka det du ser sedan ImageReady infördes. Det kan tyda på att den skärm du har börjar bli dålig.

Stefan

Ursprungligen av SimOnline:

Idag kom bilden, och även om den inte var fullt så färgstarkt som jag hade hoppats, var det iaf mycket trevligare än vad Firefox visade.

Men, problemet återstår fortfarande, jag redigerar en hel del bilder och lägger sedan ut på nätet, men då kan det ju inte vara så här. Jag blir tokig på PS snart, jag prövar att konvertera färgprofiler hit och dit, och ändra inställningarna för färger, men inget hjälper. I photoshop och Förhandsvisning ser det rätt ut, men i Firefox blir det blekt.

Jag har också prövat att exportera från Adobe Lightroom till Jpg och med sRgb, men det blir samma resultat.

Det är klart att bilden inte blir sådan som du ser den i Firefox. Tyvärr har inte det programmet någon färghantering, dvs den läser inte en infogad färgprofil och använder den som utgångspunkt för att sedan konvertera till din skärmprofil. Det gör Photoshop för att få en korrekt bildvisning.

Av alla webbläsare är det bara Safari som fungerar på samma sätt som Photoshop.

Vill du se hur din bild kommer att se ut vid en utskrift från ett labb, då måste du för det första ha deras skrivarprofil. Bra labb, Crimson, Proprint, Dox, Prolabbet, de lägger upp en sådan profil på sin hemsida. Sedan då fått hem den lägger du den i mappen för profiler som finns i ColorSync i ditt bibliotek.

Nästa gång du startar Photoshop laddas denna profil in. Sedan kan du välja denna profil under Korrekturinställningar -> Egen. Din skärmvisning ändras då för att simulera det utseende som din utskift kommer att få.

Stefan

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Adobes program tillåter inte språkbyte. Det enda du kan göra är att kontakta Adobe och höra om möjligheterna att ändra/uppgradera din licens till en engelsk version

Nästan helt rätt. Adobe Bridge tillåter språkbyte. Jag tycker det vore en utmärkt funktion att ha, ibland vill man ha engelska för att man följer en instruktion i en bok eller har ett funktiomsmakro som kräver engelska namn på t ex lager. I andra fall är det bekvämt med svenskan.

Stefan

Ursprungligen av SimOnline:

Hejsan!

Jag redigerade lite på en färgstark blomma som jag tänkt framkalla i större format för att rama in, men när jag väljer spara för webben, för att få en jpeg, blir resultatet mycket blekare och mattare än när jag redigerar filen. Varför? Hur ändrar jag på detta?

Spara för webben tar oftast bort färgprofilen, vilket medför att färgerna återges helt annorlunda. Klicka i rutan »ICC-profil« för att du ska få med färgprofilen och därför få samma resultat. Ställ också in förhandsvisningen i dialogrutan på »Använd dokumentfärgprofil«. Du hittar den under triangeln i övre högra hörnet.

Stefan