Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
stefanprofiler
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Jag arbetar med digital bildbehandling, undervisar, utvecklar och skriver ut bilder för utställningsbruk. Är certifierad av FOGRA i att sätta upp förprovtryckssystem enligt ISO-standard 12647-7 och säljer/installerar EFI RIP-program.
  • Registrerad 2004-12-31
  • Senast aktiv 2018-08-22
  • Antal inlägg 234

Foruminlägg

De senaste inläggen stefanprofiler har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Arimos:

Stämmer verkligen det? Jag sitter precis och jämför mina bilder i Firefox 3.03 vs Safari 3.1.2 och bilderna är helt klart olika. Safari visar mer färgmättnad.

Har du aktiverat färghanteringen i FF? Om du bara installerat programmet är färghanteringen inaktiverad. Skriv "about:config" i länkrutan. Skriv "color" vid filter. Dubbelklicka på 'gfx.color_management.enabled', så att värdet blir 'true'.

Stefan

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Jag har hört att dom nyaste TN-panelerna är mycket bättre, stämmer det? Jag vet inte skillnaden förstås, men det är det jag har hört.

Bättre kanske, men inte bra. Ska du ha en bra skärm för bildbearbetning är det främst IPS-paneler som används, men Eizo har ju visat att det går att använda PVA-paneler. Det som begränsat den paneltypen tidigare är ju betraktningsvinklarna och här är fortfarande IPS bättre. men skillnaden minskar. PVA har en bra återgivning av de svartaste partierna, vilket ger en skärm med en bra kontrast.

Stefan

Ursprungligen av Ingela P:

Jag jobbar mycket med bildbehandling (främst bilder till tabloider) och behöver en vettig bildskärm. Just nu sitter jag med en vit iMac 20" som flimrar. Har ni förslag på en lämplig skärm? Ska jag vänta på nya 24" Apple Cinema Display eller håller de nuvarande Apple skärmarna ännu?. Finns det andra märken som är minst lika bra som Apple i samma prisklass? Vill ju helst ha Apple Cinema eftersom jag ska få en ny MBP

Om du nu arbetar med bildbehandling ska du ju ha en skärm med ordentliga kalibreringsmöjligheter, dvs med hårdvarukalibrering. En bra skärm kostar. Och det går inte att diskutera om färgerna är rätt eller inte. Antingen visas färgerna på rätt sätt eller inte. Det finns program för att kontrollera att skärmen har tillräckligt hög prestanda och att din profil är korrekt gjord. Ett sådant program som jag rekommenderar för alla de som arbetar med bildbearbetning är U-Dact. Det gör det enkelt att kolla om skärmen fungerar som den ska. Vissa tillverkare har byggt in detta program i sitt kalibreringsprogram.

Ska jag rekommendera någon av de skärmar som jag testat så är det en Eizo CG 241WK. Den har tillräckliga prestanda för att du verkligen ska kunna använda skärmen för bildbehandling, samtidigt som den har ett rimligt pris.

Jag skulle undvika sådana skärmar som inte går att kalibrera, som t ex Apples skärmar. De går bara att profilera, men du kan alltså inte ställa in skärmen till ett optimalt utseende innan du profilerar den. Har du testat en skärm där du själv måste ställa in skärmen till ett optimalt utseende uppskattar du verkligen en hårdvarukalibrering, dvs en skärm där det finns en kommunikation mellan kalibreringsprogram och skärm så att den ställs in optimalt helt automatiskt. Sådana skärmar är t ex Eizos ColorEdge-serie, Nec SpectraView-skärmar och LaCies mer avancerade skärmar.

Stefan

Ursprungligen av jurassic579:

Hej hej..

Har en fråga ang nya Photoshop CS4..

När jag väljer att öppna flera bilder sammtidigt ( som jag gör rätt ofta) så kommer alla upp i tabbar..

Sjukt irriterande när man vill se dom bredvid varandra, någon som vet om och var man kan ändra på detta?

Är det inte bättre att använda Tile-funktionen när bilderna är öppnade? Window > Arrange > <>Tile.

Stefan

Ursprungligen av sjovall:

Lyckades alldeles nyss lösa det genom att prova en löjlig grej: Jag bytte namn på filändelsen från .icm till .icc (!)

Det är oftast inte så bra att ändra namnet på en icc-profil, eftersom det finns ett internt namn och ett externt namn. Så om du ändrar på ett ställe kommer du ha två olika namn på din fil. Sedan ska det inte vara några problem att använda en xxxx.icm även på en Mac. Lägg den i Hårddisk > Bibliotek > ColorSync > Profiles och då ska den dyka upp nästa gång du startar Photoshop.

Stefan

Ursprungligen av R.Töreki:

Hej,

funderar på att köpa en storformatskrivare och väljer mellan epson 7880 och hp z2100. Någon som har erfarenheter av dessa skrivare och mac miljö?

Vad ska du göra med den? provtryck, snygga utskrifter eller affischer?

Stefan

Ursprungligen av Guerilla:

1. Nån som har en länk eller vet lite hur det hela med kalibrering funkar?

Det är rätt enkelt att göra en skärmkalibrering med ett bra program. Du behöver en mätare för färg, som kan vara en spektrofotometer eller en colorimeter. Det som din tryckare använde var en spektrofotometer, men en colorimeter fungerar lika bra för skärmkalibrering och är betydligt billigare. De bästa skärmarna/programmen sköter allt helt automatiskt. Det är lite mer komplicerat med de skärmar där du behöver ställa in alla inställningar själv innan det görs en profil. Med en Cinema Display är det återigen väldigt enkelt eftersom det inte finns så mycket att ställa in på denna skärm. Det är ju egentligen bara ljusstyrkan du kan reglera. När du eller programmet väl har ställt in skärmen optimalt görs en profil, dvs man mäter upp ett antal färger för att ha koll på t ex vilken röd färg som visas på skärmen när du skickar upp ett RGB-värde på 255, 0, 0.

Citat:

2. Är det överlägset med en sån fysisk "grej" man sätter på skärmen+programvara eller finns det programvara (endast) som funkar lika bra?

Det är helt överlägset med en kalibrator istället för sådana program där du ska avgöra hur skärmen ska ställas in.

Citat:

3. Nån som vet något om kalibreringsverktyget han snackade om från Macoteket? Hittar två st olika på hemsidan men de kostar båda ca 2500kr/st. Nån som vet något om dessa (Gretag Eye-One Display II eller La Cie blue eye pro) annars?

Den billigaste jag känner till är Huey, men den Eye-one display som du hittat är ett bättre alternativ. Ett annat alternativ är Spyder III.

Stefan

Ursprungligen av martinator:

TIFF fixar 16 bitar/kanal
JPEG 8 bitar/kanal
så jo, TIFF stödjer större färgrymd.

Nu har ju inte 8 eller 16 bitar inget att göra med storleken på färgrymden, utan bara hu rmånga valörsteg som bildfilen kan innehålla. 8 bitar innehåller 256 valörsteg, 16 bitar kan innehålla 65 536 valörsteg, men i Photoshop kan bildfilen maximalt innehålla 32.768 valörsteg (=15 bitar).

Stefan

Ursprungligen av uptown:

Försökte att hitta denna kravspec på nätet, men gick bet. Någon som kan hjälpa till, tack?

Det finns en sammanställning av de leveransvillkor för digitala bilder som är framförhandlade mellan TU, Sv Tidskrifter, GFF, SFF och BLF i SFF:s prislista som du kan beställa på http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp

Där hittar du rekommendationer om filformat, vilka arbetsfärgrymder som rekommenderas, hur svart- och vitpunkt ska se ut, krav på upplösning med mera.

MVH/Stefan

För att simulera på skärmen använder du Avancerat > Tryckproduktion > Förhandsgranska utdata och väljer Fargpressen som din simuleringsprofil. Sedan kryssar du för simulera vitpunkt och då aktiveras också simuleringen av svartpunkten.

Många tycker att denna simulering överdriver det resultat man sedan kommer att få i trycket, men det beror mycket på att man har ett antal svarta och vita ytor på skärmen som blir referenstoner. Då ser det svarta väldigt blekt ut och det vita mycket smutsigt. Gå in i fullskärmsläge och förstora dokumentet så att du bara ser det på skärmen. Då är det enklare att adaptera mot hur bilden ser ut.

MVH/Stefan

Varför skulle det inte vara din skärmkalibrering som är fel? Den nya profilen används när du släpper den på den nya skärmen. Så länge som du inte har släppt upp musknappen kommer den gamla profilen att användas.
Stefan

Ursprungligen av pappersflygplan:

Hur gör man i kalibrerings programmet (det i mac osx)? får helt enkelt inte till det:(
Får se om man kanske kan låna en sån där kalibrator av någon har inte ekonomin att lägga pengar på det nu...

Det är svårt att få till en visuell kalibrering. Jag rekommenderar att du lånar en riktigt kalibrator.

Stefan

I CS3 försvann ju pluggen InBooklet efter det att Quark köpt Alap. Finns det någon ersättare? »Skriv ut häfte« känns inte riktigt som den har de funktioner som fanns i InBooklet.

Stefan

Om du har en platt skärm ska du alltid använda den maximala upplösningen som skärmen kan visa. Allt annat blir suddigt. Att kalibrera skärmen med Macens inbyggda kalibreringsprogram är något bättre än ingenting, men bara något. Det är svårare att kalibrera platta skärmar med sådana verktyg än det var med de gamla CRT-skärmarna. Så en kalibrator är en vettig investering om du är intresserad av fotografi. De är ju nere i priser runt 1000 kr för en OK kalibrator.
Blanda sedan inte ihop dina färginställningar i Photoshop med dina inställningar för skärmen. Du ska skapa en färgprofil som beskriver färgegenskaperna hos din skärm och ska inte använda sådana arbetsfärgrymder som sRGB, ColorMatch RGB eller Adobe RGB i bildskärmsinställningar.
Om du skaffar dig en kalibrator är det vettigt att kalibrera den till en färgtemperatur till 6500K och ett gamma på 2,2 om du inte har en skärm som är speciellt anpassat för grafiskt arbete. Sådana skärmar, som brukar kosta över 10.000 kr, kan du kalibrera till 5000K eller strax över.

Ursprungligen av Nifo:

Detta med att välja Realtiv Renderering - var görs detta någonstans och vad innebär det?

Renderingsmetoden är något du väljer när du ska gå från en färgprofil till en annan, som till exempel från din arbetsfärgrymd till din skrivarprofil. Relativ kolorimetrisk rendering innebär att alla de färger som din skrivare kan återge, de återges så nära originalfärgen som möjligt. Färger som ligger utanför det omfång som din skrivare kan hantera riskerar dock att bli lite platta och onyanserade. Enklast är att säga är att om du har en bild med normala färger, använd då relativ kolorimetrisk konvertering, om du har bilder med mycket starka, intensiva färger, välj då perceptuell konvertering.

Ursprungligen av Nifo:

Att sedan stänga av färghanteringen - vad ska jag välja där? BJ står som standard, men jag kan även välja Colorsync eller helt avstängd. Men om jag väljer bort BJ så försvinner väl info om pappersval osv?

Men det har du redan gjort om du valt att konvertera till din skrivar/papperskombinations färgåtergivning i Photoshop/Lightroom.

Ursprungligen av Nifo:

Jag har en iP Pixma 4200 från Canon och jag jobbar främst i Adobe Lightroom med min iMac 20" skärm. Just nu kör jag en kalibrerad variant av iMac-profilen. Denna blir då något mörkare. Testar jag sRGB så blir det ännu mörkare , och närmare sig därmed utskrifterna jag gör ännu mer.

menar du att du har sRGB som din skärmprofil? Avsikten är att du ska ha din kalibrerade skärmprofil inställd i Systeminställningar > Bildskärm. Om du sedan har din kamera inställd på sRGB kan du ställa in Lightroom/Photoshop på sRGB som arbetsfärgrymd. Programmet kommer då göra en konvertering från arbetsfärgrymden till just din skärmprofil. Om du visar bilden på en annan skärm som är korrekt kalibrerad kommer den profilen konvertera bilden på ett annat sätt, så att utseendet på de två skärmarna blir likadana.

Ursprungligen av Nifo:

I vilken ände börjar jag? Ska jag köra med min kalibrerade iMac-profil eller ska man köra sRGB-valet eftersom jag fotar i denna färgrymd med min Nikon D50. Summan av kardemumman: Enklaste sättet att få bilden jag skriver ut att se ut som den på skärmen.

Det första steget är oftast att få ordning på skärmen. En bra kalibrator tycker jag är en vettig investering för alla som håller på med bilder och har lite ambitioner på att bilderna ska bli vettiga. Sedan ska det egentligen vara enkelt att skriva ut med hjälp av de profiler som skickas med din skrivare. Men tyvärr är dessa ofta inget vidare. Detta går ju att kontrollera rent objektivt och jag ser sällan bra profiler med från tillverkaren. En lösning är att använda papper från tillverkare som t ex Ilford eller Tetenal, som ofta har bättre profiler än skrivartillverkarna till sina papper. Sedan finns ju möjligheten att få en customprofil för din skrivare.

MVH/Stefan